StoryEditor

Režisér Peter Bebjak: Filmárčina sa podobá vareniu, úspech je však veľmi prchavá záležitosť

22.06.2024, 00:00
  • Zaskočil z Bratislavy do Prahy, aby pomohol s natáčaním televíznej kriminálky.
  • Po pár rokoch uchvátil celý tamojší kriminálkový trh a stal sa jeho jednotkou.
  • Časy, kedy pri natáčaní býval protivný, sú dávnou minulosťou, hoci aj on vie dôrazne zdvihnúť hlas.
  • Prečítajte si rozhovor publikovaný v HN magazíne.

Keď človek často točí kriminálky a filmy z prostredia zločinu, môže sa to na ňom časom nejako podpísať?

Môže. Mňa osobne to najviac ovplyvnilo, keď sme s týmto žánrom začínali, pri natáčaní dokumentárneho cyklu Najväčšie kriminálne prípady Slovenska. Ako som si k tomu intenzívne načítal spisy a preberal sa množstvom fotografií z miest činu, dobre si spomínam, ako som uvažoval, keď som kupoval byt.

Byt?

Áno. Vedel som, že nechcem bývať na prízemí ani v pavlačovom dome, pretože páchatelia najčastejšie vnikajú do bytov cez prízemné a pavlačové okná. A ako si čítate ďalšie a ďalšie scenáre ku kriminálkam, vytríbite si časom predstavu, ako sa tiež vyhýbať nebezpečným situáciám, rizikovým miestam, ako predchádzať konfliktom a podobne.

Je rozdiel točiť seriál pre českého a pre slovenského diváka?

K tomu mám dva príklady. Pamätáte si na seriál o Šeherezáde?

Myslíte tureckú telenovelu Tisíc a jedna noc?

Áno. Na Slovensku absolútne zmenila televízny trh, pretože mala obrovskú sledovanosť, až päťdesiatpercentný share, slovenské televízie v reakcii na to upustili od klasických seriálov a rozhodli sa vydať cestou denných seriálov telenovelového žánru. Oproti tomu v Česku po dvoch odvysielaných epizódach Šeherezáda z vysielania zmizla, úplne prepadla.

image

Mladí herci: Roman Matisko a Peter Bebjak (vpravo) vo filme Most z roku 1992. FOTO: Archív Petra Bebjaka

A ten druhý príklad?

Keď sme pre Slovenskú televíziu natáčali kriminálku Mesto tienov, značnú časť napĺňali osobné linky kriminalistov. Keď sa Mesto tienov prepisovalo pre český trh na Kriminálku Anděl, väčšina vzťahových liniek sa škrtala, zostalo prakticky holé vyšetrovanie, až procedurál. Čo z toho vyplýva: pre českých divákov musí byť kriminálka postavená na dôkazoch, spisoch, logike, slovenské formáty sa musia opierať

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-06-21 08:49:32 - Feat.: 0 - Title: Herec Ladislav Chudík: Rodinné šťastie sa mu roky vyhýbalo 02 - Modified: 2024-06-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Martha Issová: Najviac priateľov mám medzi umelcami a doktormi. Sú to adrenalínové svety, ktoré si rozumejú 03 - Modified: 2024-05-18 05:30:00 - Feat.: 0 - Title: Analytička pre verejné politiky: Kus pokory neuškodí vedcom, systému ani antisystému 04 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Jana Kirschner: V Británii sa mi vyčistili hodnoty. Tu vláda robí likvidačné opatrenia proti kultúre a ľuďom
01 - Modified: 2024-09-14 22:00:00 - Feat.: - Title: Skryté príčiny bolesti chrbta: Čím si škodíme najviac a prečo je dlhé sedenie horšie, než niečo zle zdvihnúť? 02 - Modified: 2024-09-14 13:30:00 - Feat.: - Title: Kedy sa dajú odmietnuť dlhy a môžu sa domáhať veritelia zaplatenia svojej pohľadávky? (rozhovor s advokátmi) 03 - Modified: 2024-09-13 10:50:47 - Feat.: - Title: Manažérka Duálnej Akadémie pre HN: Na Slovensko sme priniesli nemecký typ vzdelávania. Na Západe má úspech 04 - Modified: 2024-09-13 10:05:00 - Feat.: - Title: Spisovateľ, ktorý sa stal nepriateľom štátu. Louisa-Ferdinanda Célina pamflety zmenili z hviezdy na vyvrheľa 05 - Modified: 2024-09-11 22:00:00 - Feat.: - Title: Katarína Knechtová: Stráca sa normálna ľudskosť a slušnosť. Akoby sme sa dostali za hrubú čiaru
menuLevel = 2, menuRoute = style/osobnosti, menuAlias = osobnosti, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
16. september 2024 18:13