StoryEditor

PARTNER na každú príležitosť

23.06.2003, 02:53

Úplne nový dizajn, celkom nové možnosti využitia. Tak možno v krátkosti charakterizovať najnovšieho partnera motoristov -- Peugeot Partner. Francúzska automobilka opustila zaužívaný stereotyp, keď sa k prednej časti bežnej karosérie vytvoril objemný úžitkový priestor. Ponúkla svojim zákazníkom plnohodnotný automobil, ktorý by sme mohli pri troške fantázie zaradiť medzi malé off roady.
Nová koncepcia multifunkčného automobilu -- v skratke MPV -- čoskoro našla svojich vyznávačov, a takisto konkurencia nelenila, aby tiež prišla s podobnou ponukou. V tomto smere si najznámejšie trio francúzskych automobiliek (Peugeot, Citroen, Renault) vytvorilo na začiatku určitý náskok pred nemeckými, tobôž japonskými konkurentmi.
Ľúbivý, elegantný dizajn štvormetrovej karosérie Peugeotu Partner sa vonkajšou siluetou i rozmermi približuje súčasným vanom. Nekopíruje pritom žiadneho zo svojich súrodencov so znakom leva na maske chladiča. Svojimi líniami i technologickým spracovaním detailov sa posúva na úroveň osobných automobilov segmentu C.
Z klasického úžitkového automobilu sa tak stáva rodinné auto (podobne Citroen Berlingo, Opel Combo Tour, Renault Kangoo...), čo je v súčasnosti svetový módny trend. Noví majitelia v ňom vidia rodinný automobil vhodný aj na podnikanie -- a nie naopak. Mladá rodina si nabalí všetko potrebné vrátane kočíka, detského bicykla kempingovej súpravy a podobne -- a vyrazí na víkend alebo len na jednodňový výlet. Cez týždeň s ním možno pohodlne jazdiť i po meste. Pri kúpe na firmu si možno odpočítať DPH, pričom ochranná kovová sieťka v zadnej časti vozidla, oddeľujúca "nákladný" priestor (650 litrov), vôbec neprekáža.
Interiér ponúka dve alternatívy: buď dodávkové auto s dvoma prednými sedadlami a dostatkom miesta na prepravu väčších predmetov alebo automobil s piatimi miestami pre pasažierov a za nimi relatívne objemný batožinový priestor. To všetko aj vďaka dostatku miesta nad hlavami. Dokonca sa zdá, že vpredu je toho miesta pod stropom príliš a vzhľadom na čelný odpor karosérie by mohlo byť čelné sklo i skosenejšie.
Človek je už taký, že na všetkom dobrom hľadá aj negatíva -- a my sme ich pri testovaní spozorovali pod volantom. Pedály sú blízko vedľa seba, čo v kritickej chvíli môže skomplikovať riešenie dopravnej situácie. Celkovo však interiér pôsobí útulne, na predných sedadlách nájdete komfort bežného osobného auta. Hoci sedadlo vodiča sa dá nastavovať, celkovo je umiestnené vyššie, takže šofér má dobrý prehľad o situácii pred sebou. Vďaka veľkým vonkajším zrkadlám môže bez problémov i cúvať. Vnútorné spätné zrkadlo je však umiestnené pomerne vysoko.
Vnútrajšok kabíny je úplne nový. Nechýba v ňom klimatizácia, ovládanie rádia prostredníctvom satelitu pod volantom a obzvlášť praktické sú odkladacie poličky pod stropom, nad čelným sklom. Jednak ich obsah nie je viditeľný zvonka a navyše predmety sú bezpečne uložené aj pri jazde prudkými zákrutami. Rovnako ako predmety v odkladacej poličke pod sedadlom. Nezvyčajne malá je však tradičná odkladacia priehradka pred spolujazdcom.
Moderný dizajn podčiarkuje imitované hliníkové obloženie prístrojového panelu. Na strieborno podfarbené prístroje lahodia očiam a v noci sú prehľadné. Dobrá zvuková izolácia vonkajšieho hluku umožňuje skutočne nerušené cestovanie. V letných horúčavách spríjemňuje cestu mechanická klimatizácia, ktorá však pracuje spoľahlivo. Do kabíny nedolieha ani zvuk dieselového motora do takej miery, že by pôsobil rušivo.
Nastupovanie do Partnera -- napriek väčšej svetlej výške -- je pohodlné a obrovskou výhodou sú bočné posuvné dvere na každej strane, ktorými sa pohodlne dostanete na zadné sedadlá. Praktické bočné dvere sme priam s nadšením využívali nielen na ukladanie batožiny, ale aj na nastupovanie osôb pri stiesnených parkovacích pomeroch, ktoré nie sú nijakou zvláštnosťou najmä vo väčších mestách.
Na zadných sedadlách so zasúvateľnými opierkami hlavy (až po úroveň operadla) sú tri skutočne rovnocenné a plnohodnotné miesta pre dospelých, pod nimi účelné odkladacie priestory. Šírka interiéru 1724 mm je porovnateľná s parametrami áut strednej triedy.
Veľké zadné (piate) dvere majú nízku nakladaciu hranu. Sú však také obrovské, že ich veľkosť je zároveň aj ich nevýhodou, ak tesne za Partnerom stojí iné auto. To totiž prekáža pri ich otváraní, lebo zaberajú viac miesta, než je to zvyčajné. V tomto ohľade sa väčšmi osvedčili delené, do strán sa otvárajúce dvere, ktorými disponujú konkurenti Partnera.
V novej prednej časti karosérie dominujú veľké svetlomety s ochrannou mriežkou, na ktoré nadväzuje čierny nárazník s integrovanými hmlovkami. Pod maskou je zasa veľký nasávací otvor zakomponovaný do časti nárazníka vo farbe karosérie. Toto nezvyčajné dvojfarebné riešenie vzbudzuje dojem mohutného úžitkového automobilu, hoci v skutočnosti sú rozmery Partnera v očakávaných medziach. Navyše čierne časti nárazníka po bokoch toľko "nebolia", ako lakované nárazníky, keď sa pri parkovaní ošuchnú.
Najmodernejší dieselový dvojlitrový motor HDi je mimoriadne úsporný -- s kombinovanou spotrebou iba 5,8 litra nafty, takže na jednu nádrž (60 litrov) zvládnete pri úspornej jazde takmer tisíc kilometrov. Úspora paliva sa dá dosiahnuť aj tým, že dojazd na neutrál je veľmi dobrý.

Konkurenti
V tomto prípade sa konkurenti priam núkajú. Citroen Berlingo -- Opel Combo Tour -- Renault Kangoo, ktorý je v západnej Európe najpredávanejším vozidlom tejto kategórie. Okrem iného iste aj vďaka najširšej ponuke motorov -- veď len dieselových je na výber päť! Automatická prevodovka s motorom 1,6 l prispôsobí radenie štýlu vašej jazdy. Zo spomínaných koknkurentov sme vynechali Opel, lebo nedisponuje porovnateľným motorom s objemom dva litre.
Porovnanie s konkurenciou
Peugeot Partner 2,0 HDi Citroen Berlingo 2,0 HDi Renault Kangoo 4x4 1,9 dCi
Motor -- naftový 4-valec (3x), predný pohon pp 4x4
Objem, cm3 1997 1997 1870
Výkon, kW (k) 66/90 66/90 59/80
Krútiaci moment, Nm 205 205 180
Max. rýchlosť, km/h 160 160 142
Zrýchlenie, s 0 -- 100 km 13,4 15,3 16,2
Spotreba, l/100 km 7,2 -- 4,9 -- 5,7 7,3 -- 5,0 -- 5,8 9,3 -- 6,3 -- 7,4
Cena s DPH (v tis. Sk) od 638 603 644

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. september 2024 02:01