StoryEditor

Príťažlivosť v štýle zoom - zoom

17.03.2003, 23:00

Nový charakteristický dizajn, vysoká funkčnosť a najnovšia technológia nie sú iba výsadou výrazne pôsobiacej Mazdy6, ktorá úspešne zabojovala v ankete Automobil roka 2003, ale patria i k charakteristikám protipólu v ponuke tejto japonskej značky -- kompaktnej Mazde2. Hoci v inom segmente na automobilovom trhu, aj najmenší model má podobné prednosti: športový dizajn, veľká pozornosť venovaná detailom, svižný výkon. Motto značky "zoom-zoom" zostáva.
Na prvý pohľad si zákazník všimne nápadné línie prednej kapoty a charakteristickú päťuholníkovú mriežku na prednej maske chladiča. Integrované hlavné svetlomety i mohutné otvory na prívod vzduchu v prednom spojleri podčiarkujú športovo ladený dizajn. Zboku má Mazda2 nezameniteľný pôvab. Stredová bočná línia prechádza až k zadnej časti vozidla. Za kolesami už zostávajú len minimálne previsy. Dominantou originálneho dizajnu zadnej časti sú výklopné dvere, zasahujúce až do priestoru nárazníka. Kombinované zadné svetlá prechádzajú až do bokov vozidla.
Vďaka novej technológii montáže vychádzajú z výrobných liniek karosérie s extrémne úzkymi medzerami medzi jednotlivými dielcami. Toto zároveň prispieva k optimálnemu aerodynamickému tvaru.
Interiér je komfortný a praktický. Dostatok miesta v ňom nájde päť cestujúcich, pričom sedadlo vodiča je nastaviteľné vodorovne i zvisle (v rozsahu 210 a 38 mm). Takže ani vyššie osoby tu nemajú pocit stiesnenosti. Úplne nové sú anatomicky tvarované sedadlá, ktoré zamedzia únave aj na dlhšej trase.
Užitočné odkladacie priestory prídu vhod v meste i na diaľnici, na väčšie predmety je určený batožinový priestor s objemom 270 litrov, čo je na automobil v segmente B (malé) nezvyčajne veľa. Dokonca po sklopení operadiel získate vďaka rovnej podlahe až 1 044 litrov! Nakladanie a vykladanie batožiny uľahčuje extrémne nízka hrana úložného priestoru a naširoko sa otvárajúce zadné výklopné dvere. Predpokladá sa, že Mazdu2 si obľúbia najmä mladé rodiny do 35 rokov. Vďaka svojej využiteľnosti je však vhodná pre veľmi širokú klientelu vrátane individualistov.
Pod prednou kapotou sú na výber tri benzínové 16-ventilové motory DOHC (dva vačkové hriadele v hlave valcov) -- 1,25 l s výkonom 55 kW (75 k), 1,4 l a 59 kW (80 k), 1,6 l a 74 kW (100 k), ako aj dieselový 1,4 l s výkonom 50 kW (68 k), vybavený systémom common rail druhej generácie. Vari ani netreba dodávať, že všetky ponúkajú nielen radosť zo svižnej jazdy, ale zároveň aj nízku spotrebu paliva. Benzínové motory spĺňajú emisné normy Euro IV.
Ako alternatíva k 5-stupňovej manuálnej prevodovke sa dodáva aj manuálna prevodovka s automatickým zaraďovaním stupňov ASM, ktorá zlučuje výhody automatickej a mechanickej prevodovky. Výsledkom intenzívnych počítačových simulácií a praktických skúšok je mimoriadne pevná karoséria a stabilita podvozku. Hoci ten je tuhý a športovo ladený, nie sú cestujúci ochudobnení v komforte jazdy. Lepšie tlmenie hluku i vibrácií, progresívny brzdový systém a presné rozdeľovanie brzdového tlaku sú silné tromfy v tejto kategórii vozidiel.
Z hľadiska aktívnej i pasívnej bezpečnosti treba pripomenúť účelne riešený skelet karosérie, ktorý rovnomerne rozdelí energiu nárazu medzi všetky nosníky a bočné výstuže. Výsledkom je, že sa minimálne deformuje kabína a pri frontálnom náraze sa odtiahne brzdový pedál mimo priestoru šoféra, čím sa na minimum zníži riziko zranenia nôh. Medzi ďalšie bezpečnostné prvky patria dvojfázové predné airbagy, bočné a strešné airbagy, ako aj rôzne výstuže v interiéri i vo dverách. Najvyššiu možnú mieru aktívnej bezpečnosti zaisťuje agilný podvozok s predným pohonom a dokonale odpruženým zavesením kolies. Ďalej ABS, systém elektronického rozdeľovania brzdnej sily (EBD) a (voliteľný) systém stability (DSC). Všetky agregáty majú štandardne riadiaci modul PCM, ktorý ovplyvňuje všetky prevádzkové režimy motora. Prepočíta ideálny čas vstreku paliva a predzápal, aby sa dosiahol optimálny výkon pri čo najmenšej spotrebe. Pri častých rozjazdoch zabráni "trhaniu" vozidla, pri štartovaní vypne záber pastorka v okamihu, keď sa rozbehne motor -- aj keď vodič ešte ďalej drží v spínacej skrinke otočený kľúčik. Zabráni tým poškodeniu štartéra. PCM progresívne reguluje nabíjanie akumulátora, pri jazde vysokou rýchlosťou obmedzuje výkon alternátora. Technických efektov je, samozrejme, viac, takže len čo Mazdu2 otestujeme priamo v premávke, radi sa podelíme o získané poznatky.
Mazda2 1,25 1,4 1,6 1,4 DE
Motor radový 4-valec DOHC, predný pohon (pp)
Objem (cm3) 1242 1388 1596 1398
Výkon (kW / k) 55/75 59/80 74/100 50/68
Krútiaci moment (Nm) 110 124 146 160
Max. rýchlosť (km/h) 163 164 181 160
Zrýchlenie 0 -- 100 (s) 15,1 13,9 11,4 15,0
Spotreba (l/100 km) 6,3 6,5 6,8 4,5

menuLevel = 2, menuRoute = style/autosalon, menuAlias = autosalon, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. jún 2024 04:47