Z manažérskeho pohľadu, z dlhodobého hľadiska som presvedčený, že veci, o ktoré sa snažíme a ktoré robíme, sú správne a zároveň v istých momentoch aj nevyhnutné, hovorí šéf Markízy Gažík. FOTO: Markíza/Peter Zakovic
StoryEditor

Šéf Markízy Gažík pre HN: So zamestnancami sa chceme rozprávať, no odmietame nátlakové akcie

07.06.2024, 12:31

V rozhovore s generálnym riaditeľom televízie Markíza Petrom Gažíkom sa dozviete:

  • či bude vedenie televízie v najbližšom čase diskutovať so zamestnancami a ako sa pripravovalo na hroziaci štrajk,
  • koľko percent reklamných príjmov skupiny Markíza pochádza z biznisu so štátom,
  • či súčasnú situáciu považuje za reputačné riziko pre značku,
  • do akej miery priznáva chyby v komunikácii so zamestnancami,
  • ako odpovedá na otázku, či nakoniec neľutuje, že vlani prijal ponuku viesť Markízu.

Zo štvrtkového vyjadrenia zamestnancov Markízy, ktorí sú v štrajkovej pohotovosti, vyplýva, že nateraz je hrozba ostrého štrajku zažehnaná a v princípe ste sa dohodli, respektíve zhodli na podmienkach fungovania spravodajstva. Ak by však k štrajku nakoniec reálne došlo, ako by ovplyvnil fungovanie televízie? Už sa objavili informácie napríklad o plánoch vysielať zo štúdií českej televízie Nova.

Chcem oceniť fakt, že sme sa vyhli štrajku. Myslíme si, že náš postoj, naše fungovanie je prakticky v súlade s požiadavkami, tak sme to aj komunikovali. Na druhej strane, odmietame viesť diskusie, ktoré sú zo strany štrajkového výboru nátlakom, nejakou snahou stanovovať jedno ultimátum za druhým. Chceme sa ďalej rozprávať so zástupcami redakcie ako s kolegami v pracovnej skupine, ktorú sme navrhli.

A čo sa týka spomenutých príprav na štrajk?

Ako zodpovedný manažment sa pripravujeme na štrajk a pracujeme aj so scenármi, ak by k nemu mohlo dôjsť.

Čo to konkrétne znamená?

Viem vám povedať len toľko, že televízia Markíza má pripravené scenáre aj pre rôzne nepredvídateľné udalosti vrátane prírodných katastrof a aj iných mimoriadnych situácií, je plne pripravená fungovať alternatívnym spôsobom.

Nespokojným zamestnancom ste ponúkli možnosť skončiť pracovný pomer dohodou. Tí deklarovali, že sa nechystajú odísť. Na stole teda nemáte žiadne výpovede?

My sme nikomu neponúkali dohody ani sme žiadnym spôsobom v tomto smere nekonali. V tlačovej správe sme v celej komunikácii jasne deklarovali, že sa snažíme pracovať s cieľom robiť televíziu zo všetkých stránok lepšou. Stojíme za hodnotami nestrannosti, nezávislosti a objektívnosti.

No zároveň netvrdíme, že sme pre každého tým najlepším miestom na prácu. A najhoršie, čo sa komukoľvek v živote môže stať, je, že nie je šťastný v tom, čo robí. A my hovoríme veľmi zodpovedne ako zamestnávateľ, že ak by nesúlad videnia vzniknutej situácie mal byť neprekonateľný, tak je možno správne riešiť to aj takým spôsobom, že kolegovia budú mať možnosť bez prekážok hľadať uplatnenie inde.

V žiadnom prípade však nejde z našej strany o nátlak ani zámer. Išlo len o vyjadrenie postoja.

Ako vnímajú situáciu v PPF? Predpokladám, že spolu komunikujete intenzívne.

Nebudem hovoriť za PPF, ani mi to neprináleží. Čo vám viem povedať, je, že ako najvyšší člen manažmentu sa zodpovedám všetkým príslušným štruktúram nado mnou vrátane PPF a zároveň je PPF v pozícii, keď sa snaží zodpovedným spôsobom mať istotu, že manažment v jednotlivých firmách vykonáva svoju prácu tak, ako má. Cieľom každého manažmentu v každej firme je dosahovať výsledok, ktorý uspokojuje záujmy akcionára, zamestnancov a napĺňa obchodné záujmy spoločnosti.

Ako obchodné záujmy spoločnosti by sa dal vykladať aj príjem, ktorý holdingu stojacemu za televíziou plynie napríklad zo štátnej reklamy.

To je omyl. Markíza nie je závislá od týchto peňazí. Iba približne päť percent našich reklamných výnosov je z reklám, ktoré si objednávajú firmy spojené so štátom alebo priamo štát.

Môžete však fungovať bez týchto peňazí?

Samozrejme.

Neobávate sa poškodenia povesti značky Markíza na základe súčasného diania? Podobná situácia sa tu nevyskytla od roku 1998.

Nechcem sa dostať k porovnávaniu s rokom 1998. Predsa len, je to skôr spomienková vec, je to spred 26 rokov, ja sám som mal v tom čase 18 rokov. Takže aj moja schopnosť porovnávania s týmito udalosťami, pri všetkej úcte, je viac ako limitovaná. Ako hovorím, my ako manažment sa snažíme skutočne zodpovedným spôsobom pristupovať k celej situácii v rámci kompetencií, ktoré máme.

Zároveň je pravda, že sú isté, ako keby axiómy, ktoré nepripúšťajú veľkú mieru kompromisu. A jedna z tých axióm je, že redakčná zodpovednosť za vysielanie televízie je v rukách vedenia ako zástupcov držiteľa oprávnenia na vysielanie. A druhou je, že televízia ako ktorýkoľvek iný vysielateľ musí mať vo vlastnej réžii a pod kontrolou programovú a dramaturgickú voľnosť. Tretia axióma je, že televízia musí rešpektovať zásady novinárskej práce a všetky aspekty s tým súvisiace, informovať objektívne, pluralitne, nestranne. Nepripustíme, aby bola Markíza a jej vysielanie zneužité v prospech ktorejkoľvek zo súperiacich politických strán.

image

Štrajk v Markíze nateraz zažehnaný. Kovačič zrejme v televízii končí

Nemáte pocit, že zo strany manažmentu mohlo dochádzať k nedostatočnej komunikácii? Že ste urobili chyby?

Komunikácia je, samozrejme, oblasť, na ktorú všetci máme názor. Ponúka sa to ako téma na diskusiu. Ja by som odpovedal v troch rovinách. V prvom rade, nie je pravda, že by sme sa nesnažili komunikovať, naopak, či už ako manažment, či už ako zástupcovia televízie, alebo aj ja osobne sme sa snažili zodpovedne komunikovať s redakciou, so zamestnancami aj s jednotlivcami o celej situácii už niekoľko mesiacov. Je však pravda, že v nejakom momente sa interná komunikácia, bohužiaľ, stala externou. Gro vecí, ktoré je správne si vydiskutovať interne, sa začalo pertraktovať verejne a dostávať do médií. To objektívne naštrbuje dôveru a zároveň aj znemožňuje alebo ovplyvňuje schopnosť efektívne komunikovať smerom do budúcnosti.

Druhý fakt je, že v momente, keď nám vznikli v rámci spravodajstva odbory, sa komunikácia dostáva do rámca, ktorý je už upravený aj legislatívne a komunikáciu tak formalizuje, a to tiež obmedzuje mieru spontánnej, autentickej komunikácie. V neposlednom rade tiež platí, že sme vopred jasne komunikovali aj to, ako som už spomínal,  že v jarnej štruktúre odvysielame ešte dve relácie Na telo. Neskrývame sa.

V kontexte jej predčasného konca chystáte aj nejaké právne kroky?

Túto tému by som ponechal naďalej internou záležitosťou televízie Markíza.

Takže to nevylučujete?

Odpovedal som. My sme, myslím si, veľmi otvorene komunikovali, že konanie Michala Kovačiča považujeme za nesúladné so všetkými etickými aj novinárskymi pravidlami. Človek, ktorý zneužil televíziu na neautorizované vysielanie, a tak poškodil jej dobré meno, preto nemôže byť naďalej tvárou televízie.

Platí naďalej to, čo ste hovorili aj vo viacerých stanoviskách, že Michal Kratochvíl má stále vašu dôveru na pozícii šéfa spravodajstva a publicistiky?

Na tomto stanovisku sa nič nemení.

Neoľutovali ste v týchto dňoch či týždňoch rozhodnutie prijať ponuku riadiť Markízu?

Nie som typ, ktorý by mal tendenciu sa ľutovať, nemyslím si, že je to hodné manažérskeho správania. No najmä: v tomto momente, a to hovorím aj dovnútra, aj navonok, nemám žiadnu pochybnosť o tom, že  kroky by som spravil opakovane. Rozumiem, že percepcia vecí, ktoré sa tu dejú, je nejaká. Rozumiem, že komunikácia, ktorá je okolo televízie Markíza, v tomto momente nie je optimálna. Z manažérskeho pohľadu, z dlhodobého hľadiska som však presvedčený, že veci, o ktoré sa snažíme a ktoré robíme, sú správne a zároveň v istých momentoch aj nevyhnutné.

image

Nenechajte sa zastrašiť, vyzývajú majiteľku Markízy na zhromaždení pred televíziou

V akom zmysle nevyhnutné?

Pretože ak dôjde k situácii, že vám niekto v priamom prenose vlastne zrealizuje pirátske vysielanie, za ktoré vy ako manažment nesiete zodpovednosť, tak nemáte na výber a je potrebné konať.

Do akej miery sa súčasné dianie v Markíze odráža na vašich číslach sledovanosti?

Máme v podstate historicky najlepší začiatok roka, najúspešnejší prvý kvartál. Televízne noviny ako také si minimálne držia úroveň sledovanosti z minulého roka. A dokonca by sme mohli hovoriť o miernom náraste trhových podielov v posledných týždňoch, keď v komerčnej cieľovej skupine 13 až 55 pravidelne atakujú 30-percentnú hranicu a viackrát ju aj prekonali. Zároveň majú Televízne noviny od začiatku tohto roka každý deň dosah na viac než 700-tisíc divákov starších ako 12 rokov, čo je taktiež vynikajúci výsledok. My sa skutočne snažíme pozerať na veci najmä z dlhodobého hľadiska. Nasledovať trendy, rozmýšľať dlhodobo dopredu v tom, kam vieme rásť, kde sa vieme hýbať dopredu. A práve Televízne noviny ten priestor majú. V tomto momente je podstatné, že televízia si drží svoju výkonnosť, celkovo rastie a, samozrejme, aj s Televíznymi novinami sa budeme snažiť ďalej pracovať a rozvíjať ich.

01 - Modified: 2024-06-06 16:25:14 - Feat.: 0 - Title: Štrajk v Markíze nateraz zažehnaný. Kovačič zrejme v televízii končí 02 - Modified: 2024-06-06 05:57:49 - Feat.: 0 - Title: Markíza už nebude rokovať so štrajkovým výborom, je pripravená prijať výpovede 03 - Modified: 2024-06-05 18:27:06 - Feat.: 1 - Title: Nenechajte sa zastrašiť, vyzývajú majiteľku Markízy na zhromaždení pred televíziou 04 - Modified: 2024-06-03 08:57:18 - Feat.: 0 - Title: Nová televízia na obzore. Piaty kanál Markízy s názvom Klasik odštartuje už v lete
01 - Modified: 2024-07-02 08:39:10 - Feat.: - Title: Vyšachovala ju: Ďurianová nahradí Puškárovú. Prestup roka. Zo športovej moderátorky do Markízy 02 - Modified: 2024-06-19 11:17:12 - Feat.: - Title: Zlatica Puškárová viac nebude moderovať Televízne noviny. Začína vlastný projekt 03 - Modified: 2024-06-05 18:27:06 - Feat.: - Title: Nenechajte sa zastrašiť, vyzývajú majiteľku Markízy na zhromaždení pred televíziou 04 - Modified: 2024-06-05 05:35:39 - Feat.: - Title: Vyzývať akcionárov Markízy na obranu demokracie je absurdné (komentár) 05 - Modified: 2024-06-04 12:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ Otestujte sa čo viete z histórie televízie Markíza. Ako to bolo?
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
05. júl 2024 09:26