V roku 2007 prišli železničiari s riešením, ako spojiť Liptovský Mikuláš s Košicami modernou traťou, po ktorej by vlaky premávali 160-kilometrovou rýchlosťou. Súčasťou plánov bol napríklad aj osemkilometrový tunel pod Štrbou. Brusel vtedy nemal vôľu podporiť takýto megalomansky naplánovaný projekt. Nepáčila sa mu totiž ani kvalita štúdie. Železnice tak museli vypracovať novú štúdiu.
Druhý dokument vznikol v roku 2015 a rieši trasu od Žiliny až po štátne hranice s Ukrajinou. Na 340-kilometrovú štreku sa v najštedrejšej alternatíve počíta takmer až so šiestimi miliardami eur. Železničiari si z rôznych variantov vybrali ten, ktorý ušetrí cestujúcim 41 minút. Jeho hodnota je 5,6 miliardy eur a na väčšine dĺžky počíta taktiež s rýchlosťou 160.
Nedávno sa však na dokument pozreli aj zamestnanci Útvaru hodnoty za peniaze. Títo analytici z Matovičovho rezortu tvrdia, že by sa na projekte dala nájsť úspora až vo výške 400 miliónov eur. Na ilustráciu, takáto suma by pokryla náklady na diaľnicu D3 od Žiliny po Kysucké Nové Mesto.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-07-24 07:54:12 - Feat.: 0 - Title: Dovolenka vlakom? Pozreli sme sa, kde všade sa dostanete z bratislavskej Hlavnej stanice
02 - Modified: 2022-07-21 06:46:19 - Feat.: 1 - Title: Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tratí potečie pol miliardy eur (infografika)
03 - Modified: 2022-07-27 09:34:26 - Feat.: 1 - Title: V Británii kolabuje železničná doprava. Štrajkuje 40-tisíc železničiarov a funguje len pätina siete
01 - Modified: 2024-04-27 09:05:11 - Feat.: - Title: Útvar hodnoty za peniaze odporúča znížiť hodnotu zákazky prestavby školiaceho strediska ZVJS v Leopoldove
02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty
03 - Modified: 2024-04-04 10:28:33 - Feat.: - Title: Všetko pre stabilné ceny. Rusko v marci znížilo vývoz benzínu po železnici na polovicu
04 - Modified: 2024-03-28 14:31:51 - Feat.: - Title: Pri Nitre museli pristúpiť k radikálnemu kroku. Teraz železničiarov tlačí ďalší problém: platy
05 - Modified: 2024-03-26 07:54:43 - Feat.: - Title: Deutsche Bahn postupne znížia pracovný čas rušňovodičov na 35 hodín týždenne