Na školách chýbajú učitelia, riaditelia nemajú koho zamestnávať. Tých, s ktorými som hovorila, povedali, že to budú riešiť zvýšenými úväzkami alebo tak, že deti budú neodborne učiť vychovávatelia a vychovávateľky.
Podľa môjho názoru je tento deficit rovnako hrozivý vo svojich dôsledkoch, ako keď povieme, že chýbajú zdravotné sestry a lekári. Tiež ide o život, len to na prvý pohľad tak nevyzerá. A školy riešia tento nedostatok spôsobmi, o ktorých ste hovorili vy. To znamená, že zostávajúce úväzky sa rozdelia medzi existujúcich učiteľov, ale tam vzniká nebezpečenstvo, pretože učiteľ má vo svojom úväzku aj hodiny predmetov, ktoré nemá vo svojom aprobačnom portfóliu a to považujem za problém.
Problém však nie je celoslovenský.
Možno by bolo treba spresniť informáciu, že v školách chýbajú učitelia, tak, že učitelia chýbajú v niektorých regiónoch. Niekedy tento jav nie je spôsobený len tým, že na trhu práce nie sú učitelia ochotní učiť. Niekedy je to spôsobené aj tým, že ide o malé školy a tie nemôžu prijať toľkých učiteľov, aby boli všetky predmety vyučované odborne. To im jednoducho ekonomicky nevychádza, lebo rozpočet sa odvíja od počtu žiakov. Keď je malý počet žiakov, škola môže zamestnávať malý počet učiteľov, ktorý nemôže pokryť učebný plán školy tak, aby boli všetky predmety vyučované odborne.
Z toho dôvodu sú hodiny vyučované neodborne. Čo si o tom myslíte?
Aby bolo jasné, ako to s odbornosťou vyzerá, zacitujem vám zo správy o stave výchovy a vzdelávania za uplynulý školský rok. Máme predmet občianska náuka, ktorý až 35 percent všetkých hodnotených základných škôl vyučovalo plne neodborne. To znamená, že predmet učili telocvikári, matematikári, jazykári a podobne....
Zostáva vám 85% na dočítanie.