Ian Webster

Kde sa nachádzal váš domov pred miliónmi rokov? Nová mapa prináša odpoveď

04.09.2020, 11:13
sansan
Interaktívna mapa vám umožní zistiť, kde sa v dávnej minulosti nachádzalo vaše rodné mesto na Zemi. Mapa tiež poskytuje prehľad o tom, aké fosílie ležia v jednotlivých regiónoch a kedy sa objavili rôzne formy života.

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aká bola oblasť okolo vášho rodného mesta v období kriedy, keď sa po svete túlal tyranosaurus rex? A čo tak predtým, keď mala Zem iba jeden superkontinent? Teraz to môžete zistiť.

Interaktívna mapa vyvinutá softvérovým inžinierom Ianom Websterom umožňuje používateľom sledovať polohy súčasných orientačných bodov späť stovky miliónov rokov dozadu. Nájdete ju na stránke Ancient Earth globe.

Ak napíšete názov svojho rodného mesta alebo súčasného mesta, mapa dokáže určiť jeho polohu na planéte v danej ére, ktorá sa vracia o 750 miliónov rokov späť - to je asi 150 miliónov rokov pred vznikom mnohobunkového života.

Websterova mapa sa spolieha na prácu geológa a paleografa Christophera Scotesea, ktorý v roku 1998 vytvoril svoju vlastnú chronologickú mapu. Tá mapuje, ako sa tektonické platne posúvali v celej histórii Zeme.

Kontinenty planéty sa neustále pohybujú kvôli týmto 15 až 20 doskám, ktoré ležia na zemskom plášti, vrstve nad jadrom. Teplo zvnútra jadra spôsobuje, že sa tieto platne pohybujú, niekedy k sebe a niekedy od seba.

Výsledkom je, že dnešné kontinenty vyzerajú veľmi odlišne ako pred niekoľkými stovkami miliónov rokov. Webster uviedol, že nápad vytvoriť interaktívnu mapu dostal pri štúdiu tektonických platní.

Nie všetky miesta na našej súčasnej planéte sa na Websterovej mape objavujú ďaleko do minulosti, pretože geologické útvary, na ktorých spočívajú, sa možno ešte nevyvinuli alebo nevynorili.

Napríklad miesto, kde dnes leží Bratislava, je možné vysledovať až v období pred 50 miliónmi rokov, skôr nie. Išlo o obdobie raných treťohôr, keď sa po dopade asteroidu, ktorý zabil dinosaury, diverzifikovali preživšie vtáky, cicavce a plazy. Prvé veľryby sa vyvinuli z suchozemských cicavcov.

Mapa neposkytuje veľa podrobných informácií o konkrétnych miestach počas daného obdobia histórie, ponúka však momentky zo života na Zemi v priebehu času. Napríklad prvé dinosaury sa objavili asi pred 220 miliónmi rokov, keď sa Zem spamätala z udalosti hromadného vyhynutia.

Mapa obsahuje aj čiastočný zoznam fosílií nájdených v blízkosti daného mesta. Napríklad v okolí Bratislavy sa pred 50 miliónmi rokov vyskytovali dinosaury ako Struthiosaurus, Zalmoxes a Rhabdodon.

01 - Modified: 2024-04-03 11:02:20 - Feat.: - Title: Klimatická zmena spomaľuje rotáciu Zeme, ale nie dosť. Čaká sa odčítanie sekundy 02 - Modified: 2024-04-01 13:07:23 - Feat.: - Title: Rotácia Zeme sa zrýchľuje: Planéta môže prvýkrát v histórii prísť o jednu sekundu, riziká nie sú známe 03 - Modified: 2024-02-20 13:12:17 - Feat.: - Title: Už vieme, čo v minulosti Zem premenilo na obrovskú snehovú guľu 04 - Modified: 2024-02-04 12:00:00 - Feat.: - Title: Mesiac sa scvrkáva ako hrozienko. Vedci priznávajú, že ak na ňom chceme trvalú základňu, môže to byť veľký problém 05 - Modified: 2024-01-02 13:19:04 - Feat.: - Title: Vnútro planéty sa kníše. S rotáciou Zeme je to asi inak, než sme si mysleli​