University of Warwick/Mark Garlick

Budúcnosť našej slnečnej sústavy? Objavili mŕtvu planétu, ktorá obieha mŕtvu hviezdu

13.04.2019, 00:01
sansan
Vo vzdialenej slnečnej sústave objavili zvyšky planéty, ktorá prežila kataklyzmickú explóziu svojej hviezdy. To nám prináša pohľad na to, ako môže vyzerať naša slnečná sústava, keď nastane Slnku koniec.

Keď Christopher Manser a jeho kolegovia z univerzity vo Warwicku v Coventry vo Veľkej Británii pozorovali bieleho trpaslíka vzdialeného 400 svetelných rokov, všimli si niečo nezvyčajné, uvádza New Scientist.

Tím zbadal prašný kruh okolo hviezdy, ktorý vznikol z planét zničených, keď umierajúca hviezda vybuchla v supernove. Zistili kolísanie vlnovej dĺžky svetla vyžarovaného prachom. Signál sa opakoval každé dve hodiny, čo naznačuje, že v kruhu je pohybujúci sa prúd plynu, ktorý rýchlo obieha okolo bieleho trpaslíka.

Hoci tím nie je schopný vidieť zdroj plynu, pretože je malý a slabý, Manser hovorí, že je to pravdepodobne pevný objekt ako asteroid alebo kus planéty. Môže mať polomer 400 kilometrov, takmer taký veľký ako polomer Ceresu, najväčšieho asteroidu v našej slnečnej sústave.

Okrem toho je objekt veľmi blízko bieleho trpaslíka, pretože každé dve hodiny dokončí obežnú dráhu - ak by bol na tej istej dráhe v našej slnečnej sústave, bolo by to vo vnútri slnka, hovorí Manser.

To znamená, že musí byť veľmi hustá a možno vyrobená zo železa alebo iných ťažkých kovov, čo ju zachraňuje pred tm, aby bola roztrhaná gravitáciou bieleho trpaslíka.

„Väčšina skalnatých planét v našej galaxii sa skladá z tých istých prvkov,“ hovorí Ben Zuckerman z University of California v Los Angeles. Predpokladá, že planéty v našej slnečnej sústave by mohli zdieľať rovnaký osud.

Naše Slnko zomrie asi za päť miliárd rokov, a Merkúr, Venuša a Zem takmer isto pohltí jeho explózia, ale Mars, ktorý je od Slnka ďalej, môže prežiť a naďalej obiehať jeho pozostatky.

01 - Modified: 2024-04-03 11:02:20 - Feat.: - Title: Klimatická zmena spomaľuje rotáciu Zeme, ale nie dosť. Čaká sa odčítanie sekundy 02 - Modified: 2024-04-01 13:07:23 - Feat.: - Title: Rotácia Zeme sa zrýchľuje: Planéta môže prvýkrát v histórii prísť o jednu sekundu, riziká nie sú známe 03 - Modified: 2024-02-29 16:22:16 - Feat.: - Title: Ako astronómovia našli a potom vymazali planétu v Slnečnej sústave 04 - Modified: 2024-02-20 13:12:17 - Feat.: - Title: Už vieme, čo v minulosti Zem premenilo na obrovskú snehovú guľu 05 - Modified: 2024-02-13 12:36:24 - Feat.: - Title: Slnečná sústava mala aj 45 planét. Potom v tom vedci urobili poriadok