StoryEditor

Práca cez Facebook? Buďte presní a pravdiví!

22.10.2009, 00:00
Autor:
SOVSOV

Čakanie v nekonečných radoch na úradoch práce už omrzelo nejedného uchádzača o zamestnanie. Pomocou pracovných portálov sa možnosť získania obživy stáva atraktívnejšou. Túto možnosť už v súčasnosti rozšíril napríklad aj fenomén Facebook. Uchádzači o prácu však zaostávajú v správnom vytvorení si osobného profilu. Vaše diskrétne údaje či vulgárne fotografie zo súkromných osláv vaše šance na úspech prudko znižujú. suma od 5 500 eur, slúži ako podporné vyhrievanie.

Znaky správneho profilu na pracovných portáloch a Facebooku

Profil zostavujte vo forme štruktúrovaného životopisu

  • najvyššie dosiahnuté vzdelanie
  • presný priebeh zamestnaní
  • stručná náplň práce
  • najdôležitejšie projekty
  • v prípade vedúcej funkcie počet podriadených
  • vynechajte stručné opisy jednou vetou
  • vyhnite sa zložitým tabuľkám
  • uveďte stručnú výstižnú charakteristiku
  • nezabudnite uviesť odbor, ktorému sa chcete v budúcnosti venovať
  • dbajte na serióznu fotografiu – vulgárne zábery zo súkromia, či nekvalitné z fotoautomatov neposielajte

Aj stručnosť zabíja
Profil na pracovných portáloch by mal byť približne vo forme štruktúrovaného životopisu. Konkrétne musí obsahovať najvyššie dosiahnuté vzdelanie, no uvádzanie základnej školy skôr vyvoláva úsmev. Samozrejme, presný priebeh zamestnaní, vrátane mesiaca jeho začiatku a ukončenia. "Ďalej je to stručná náplň práce, najdôležitejšie projekty, prípadne počet podriadených. Treba si uvedomiť, že cez tento profil sa ľudia ,predávajú’ potenciálnym zamestnávateľom a chcú zaujať, nie unudiť všeobecným opisom, prípadne nič nehovoriacim opisom jednou vetou. Dôležité je uviesť skutočnú znalosť cudzích jazykov, odporúčam však vyhnúť sa zložitým tabuľkám, kde je rôznymi písmenami a kódmi označená znalosť jazyka,“ upozorňuje managing partner spoločnosti Target. Veľmi dobré je uviesť stručnú osobnú charakteristiku a následne to, čomu sa chce uchádzač v budúcnosti profesionálne venovať. Napríklad ak chce účtovník prejsť do inej oblasti, je skutočne rozumné vysvetliť, čo ho k tomu vedie. Bez toho s ním stále budú rátať iba na účtovnícke pozície.

Obchodný riaditeľ portálu Zamestnajsa.sk Roland Gedeon odporúča, aby si uchádzači svoje znalosti neprilepšovali. Kvôli takejto "drobnosti“ sa môžete pre vášho budúceho potenciálneho zamestnávateľa stať nedôveryhodní. Základným pravidlom je teda pri vypĺňaní profilu uvádzať pravdu, byť konkrétny a vecný.

Pozor na fotografie
Personalisti venujú v priemere dve minúty každej žiadosti o prijatie do zamestnania. Veľkú šancu majú tí, ktorí na týchto žiadostiach pôsobia seriózne a sympaticky. Ak sa uchádzate o prácu v konzervatívnej firme, musí byť taká aj fotografia. Takže v tomto prípade si zvoľte oblek alebo kostým. Ak firma pôsobí navonok otvorene a uvoľnene, môžete si dovoliť neviazanejšiu fotografiu a takisto aj ležérnejšie oblečenie. Najlepšie bude, ak sa necháte odfotografovať profesionálom. Takže zabudnite na fotoautomaty. Aby si mohol personalista o vás urobiť reálny obraz, nesmie byť fotografia staršia ako dva roky a nesmie byť čiernobiela.

Sieť iba pre jednotlivcov
Projektový manažér portálu Zamestnajsa.sk Kristián Sušina zas tvrdí, že Facebook je sieť jednotlivcov a pre jednotlivcov, ktorá nie je až takým efektívnym nástrojom v oblasti personalistiky ako sa na prvý pohľad môže zdať. Konkrétne - chýbajú tam jednotlivé možnosti filtrovania parametrov, a tým možnosť efektívneho selektovania na základe požiadaviek pri hľadaní ľudí s konkrétnymi vlastnosťami, skúsenosťami a schopnosťami. Túto oblasť podľa neho naplno pokrývajú služby a možnosti internetových pracovných portálov. Aj oddelenia HR ich stále uprednostňujú, pretože im v tomto smere poskytujú úplný servis. "Pravdou je, že snaha o vytvorenie témy zaoberajúcej sa využívaním ľudských zdrojov na Facebooku tu bola a stále je, ale vždy to smerovalo k vyzdvihnutiu jednotlivých internetových pracovných portálov,“ dodáva Kristián Sušina.

Aj Mariana Turanová si podľa svojich skúseností myslí, že Facebook má skôr privátny charakter. A personalisti tajne sledujú, kto na tejto sieti je a koľko času tam trávi. Preto hlavným spôsobom na získanie možných kandidátov je osobné odporučenie. "Priame využívanie sociálnych sietí pri hľadaní práce určite nie je produktívne. Jednou z možností, kedy by mohla byť sociálna sieť prospešná, je informácia, že váš spolužiak zo základnej školy pracuje na personálnom oddelení, prípadne že kamarát vašej sesternice je personálny konzultant. Inou možnosťou sú skupiny, ktoré vznikajú na sociálnych sieťach, kde administrátor spresňuje výber rôznych pracovných ponúk z rôznych portálov,“ dodáva Roland Gedeon.

Na jednom mieste tak získate prehľad o viacerých zaujímavých ponukách na rôznych portáloch. Výhodou teda je priamo sledovať pracovné portály alebo iné médiá priamo na to určené. Na škodu nie je, ak zariskujete a priamo svojím profilom oslovíte ľudí z personálnych oddelení. A to dokonca aj tých na najvyšších pozíciách, nie iba radových konzultantov.

Prečítajte si aj:
Väčšie šance máte po registrácii na LinkedIn a Xing

Na prácu personálneho konzultanta sú sociálne siete nevyhnutné. Je nanajvýš dôležité rozlišovať odborné sociálnej siete a siete zamerané na spoločenský život či zábavu, akým je napríklad Facebook, prípadne v zahraničí známejší Twitter. Personalisti primárne využívajú odborné sociálne siete. Medzi najznámejšie odborné sociálne siete, ktoré relatívne intenzívne využívajú personalisti, sú predovšetkým LinkedIn a takisto Xing. Na druhej strane je Facebook či spomínaný Twitter, ktorý dokáže byť relatívne veľmi intímny a mnoho prezieravých kandidátov si veľmi dobre rozmyslí, koho k svojmu elektronickému „ja“ vpustí. V súčasnosti sa Facebook skôr využíva na obnovenie či udržiavanie kontaktov s kamarátmi, zverejňovanie fotografií či diskusiu. Ide o nástroj na spestrenie osobného života kandidáta, do ktorého by personalista nemal zasahovať. Je však otázkou času, kedy táto neviditeľná osobná, resp. súkromná bariéra, bude prekonaná.

Lepšie je byť v sieti. Iba vtedy vás vytiahnu

Dobrá rada pri hľadaní si práce je – rozhoďte svoje siete, teda návnady na osobné kontakty známych a známych svojich známych. Prípadne sa hoďte do elektronických sociálnych sietí. Iba vtedy stúpa pravdepodobnosť, že vás vyloví tá správna firma.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
29. september 2024 08:22