StoryEditor

Robte to ako ja. Téma: Prečo je nevyhnutné považovať životopis za marketingový nástroj

06.08.2009, 00:00
Autor:
SOVSOV

Jedny z prvých komerčných subjektov, ktoré prišli okrem armády so špeciálnou požiadavkou na výber, resp. zhodnotenie ľudí, boli banky. Po boome, keď banky dávali úver skoro každému, prišlo vytriezvenie. Keďže zistili, že návratnosť poskytnutých úverov od klientov nie je až taká pozitívna, akú deklarovali na začiatku. Podnikateľské plány žiadateľov boli na hony vzdialené realite. Banky preto potrebovali zhodnotiť schopnosti podnikateľov viesť a dotiahnuť prezentované projekty. Okrem tvrdých kritérií na zhodnotenie bonity volali po potrebe zhodnotiť na prvý pohľad neviditeľné schopnosti. Preto United States Agency for International Development (USAID) sponzorovala projekt, v ktorom sa zamerali na identifikovanie kvalít podnikateľov, ktoré ich robia úspešnými. V projekte bolo viacero krajín a vedci zistili, že tieto charakteristiky sú nezávislé od kultúry, rasy, sociálneho postavenia a hodnôt. Na základe Focused behavioral event interview (FBEI) sa vyhli mnohým rizikám súvisiacim s realizovaním výberového pohovoru. Podarilo sa im identifikovať kvality, ktoré sú potrebné pre podnikateľov, aby dokázali nielen napísať a odprezentovať, ale predovšetkým úspešne zrealizovať podnikateľský plán. Toto sa nedialo teraz, ale už niekoľko desiatok rokov v minulosti. Následne sa ohlásili aj iné inštitúcie, ktoré boli nútené vložiť svoj kapitál do rúk iných ľudí, a tak sa stále hľadajú najlepšie spôsoby hodnotenia kvalít kandidátov. Je preto až zarážajúce, že hoci zamestnávatelia venujú toľko času a energie zhodnoteniu kandidátov, oni na oplátku venujú plánovaniu dovolenky viac času ako príprave a písaniu CV. Práve množstvo času venovaného písaniu CV a jeho obsah odlišuje vynikajúcich kandidátov od tých priemerných.

CV nie je len súpis životnej histórie, resp. autobiografia, ale hlavne marketingový dokument (nástroj), konkrétne zameraný podľa druhu práce, o ktorú sa uchádzate. Účelom CV je, aby kandidáta dostal na osobný pohovor. CV sa stáva "vstupenkou" na osobné stretnutie, kde má možnosť kandidát prezentovať svoje predpoklady na obsadzovanú pozíciu. Má byť napísané (orientované) na čitateľa -- je to marketingový dokument presne určený pre cieľovú skupinu, ktorá sa mení podľa pozície a firmy. Aj tá istá pozícia si vyžaduje v inej firme iné predpoklady. Z množstva kvalít, ktoré kandidát ovláda, sa má v CV objaviť ten súbor kvalít, ktoré potenciálny zamestnávateľ hľadá. Pri aktuálnom množstve kandidátov na pracovnom trhu (ale nielen teraz) má vytvoriť obraz o kandidátovi maximálne za 20 sekúnd. Toľko v priemere venujú čitatelia čas prvému preskúmaniu CV podľa najnovších výskumov DBM. Preto musí byť CV dokonale do detailu vypracované a ľahko čitateľné, aby uľahčovalo orientáciu medzi kandidátmi a nekomplikovalo prvotnú selekciu.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
29. september 2024 08:24