StoryEditor

Poradia firmám ako von z problému

28.07.2008, 00:00

Čím to je, že v jednej európskej krajine platí v určitom povolaní vysokoškolský diplom a inde je potrebná jeho nostrifikácia? Prečo pri vývoze do Francúzska môžu kvalitu nášho tovaru uznať s našimi certifikátmi, no v Nemecku potrebujete licenciu kvality? Prečo firma, ktorá vyváža tovar a služby do niektorej európskej krajiny, si v nej musí zriadiť pevnú centrálu, ale v inom štáte nie?

Na päťstomiliónovom európskom trhu s 27 členmi, s odlišnými tradíciami v práve a obchode môže vzniknúť pod spoločným kabátom trhlina. Zladiť záujmy všetkých na takomto obrovskom trhu nie je jednoduché. Aj preto vznikol systém SOLVIT, on-line sieť na riešenie problémov. Prostredníctvom nej pracujú členské štáty spoločne na odstraňovaní zádrheľov v legislatíve. Tie vznikajú, keď sa nesprávne uplatňujú pravidlá vnútorného trhu.
Centrá SOLVIT existujú vo všetkých členských štátoch, ako aj v Nórsku, Lichtenštajnsku a na Islande. Pomáhajú pri riešení sťažností tak jednotlivcov, ako aj firiem. "Cieľom tejto celoeurópskej inštitúcie je riešiť výlučne problémy spôsobené nesprávnym uplatňovaním práva Európskej únie zo strany verejných orgánov v členských štátoch. Ak teda problém spadá do tejto kategórie, môže ho na SOLVIT predložiť ktorákoľvek firma či fyzická osoba,“ vysvetľuje Zuzana Huttová, kontaktná osoba v centre SOLVIT pre SR.

Služby sú bezplatné
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že SOLVIT poskytuje právne poradenstvo, ale nie je to tak. SOLVIT sa ani nezriadil na to, aby sa zaoberal vzájomnými problémami firiem, spotrebiteľov alebo sťažnosťami na inštitúcie Európskej únie.
Centrá SOLVIT sú súčasťou vnútroštátnej verejnej správy - napríklad na Slovensku sídli pri úrade vlády - a úlohou je poskytovať skutočné riešenia na skutočné problémy v krátkej lehote, približne do desiatich týždňov. Služby poskytujú bezplatne. "V priebehu minulých rokov, a najmä v roku 2007, sa týkala väčšina prípadov, ktoré sme riešili s orgánmi verejnej správy, najmä registrácie vozidiel, potom sociálneho zabezpečenia a dostupnosti trhu pre výrobky," hovorí Huttová

Problém s uznaním kvalifikácie
V súvislosti s podaniami, ktoré prišli od fyzických osôb, sa väčšina vzťahuje na sociálne zabezpečenie, predovšetkým na nevyplatenie rodinných dávok zo strany orgánov v iných členských štátoch. Druhou veľkou kategóriou je zase uznávanie odborných kvalifikácií. Všetko to, samozrejme, vyplýva z rastúcej migrácie našich občanov, so sťahovaním za prácou, ako aj s využívaním voľného pohybu osôb. Väčšinu prípadov sa podarilo vyriešiť spolu so SOLVIT centrami daných štátov v pomerne krátkej lehote. Občania tak mohli v druhej krajine zakrátko naplno využívať práva, ktoré im má únia poskytovať.
"Je pre nich výhodnejšie, keď sa obrátia na SOLVIT, pretože za týmito centrami stojí určitá inštitúcia, aj keď postavená na neformálnom princípe fungovania. Za roky pôsobenia si však vybudovala kredit. Navyše stojí za ňou ako dozorujúci orgán Európska komisia, ktorá prípady monitoruje. A to už predstavuje autoritu, akú samotný občan v konaní s niektorým z orgánov verejnej správy nemá.“

Sťažností pribúda
Slovenský SOLVIT doteraz riešil 108 prípadov. Päťdesiatjeden z nich bolo u nás na úrovni vedúceho centra spolu s orgánmi verejnej správy a 57 v domovskom centre v zahraničí, keď sa riešili sťažnosti našich občanov na orgány verejnej správy iného členského štátu. Len za prvý polrok 2008 riešil náš SOLVIT ako domovské centrum viac sťažností od našich občanov než v celom predchádzajúcom roku dovedna. Ako vedúce centrum dostali, naopak, menej sťažností, čo však vyplýva aj zo zmien v legislatíve, takže problémov, ktoré vznikajú na Slovensku, je podstatne menej.
Ak je na zachovanie práv podľa vnútroštátneho práva potrebné dodržať isté termíny, predloženie prípadu na SOLVIT nemá na ne žiaden vplyv. Ak napríklad vnútroštátne právo umožňuje odvolať sa proti správnemu rozhodnutiu do troch mesiacov, môže sa firma či občan na rozhodnutie paralelne sťažovať v SOLVIT centre, ale zároveň by mali v určenej lehote podať odvolanie, aby toto formálne právo nestratili.

Pod dozorom Európskej komisie
Každý úspešne vyriešený prípad cez túto on-line sieť v skutočnosti znamená, že sa zabránilo potenciálnemu konaniu Európskej komisie voči Slovensku. V prvom rade je to Európska komisia, kto spravuje databázu SOLVIT prípadov. Fakt, že niektorý prípad skončí so statusom "nevyriešený“, predstavuje okamžite problém, o ktorý sa komisia zvyčajne začne zaujímať. Aj vtedy, ak sťažovateľovi SOLVIT nevie pomôcť neformálnym spôsobom, má možnosť využiť formálne prostriedky, prostredníctvom ktorých sa napríklad sťažnosti posielajú priamo Európskej komisii alebo petície Európskemu parlamentu. "Aj keď vyriešiť problém formálnou cestou predstavuje oveľa dlhší proces, v odôvodnenom prípade môže byť jeho výsledkom práve začatie konania Európskej komisie voči Slovensku,“ dodáva Zuzana Huttová.
Prečítajte si aj:
Podmienky v Dunajskej Strede si firmy pochvaľujú

Projekt v Dunajskej Strede vznikal s rovnakým cieľom ako aj v iných regiónoch. Mesto vyhradilo priestor pre vznik novej priemyselnej zóny, aby do okresu prilákalo investorov a s nimi aj kapitál a pracovné miesta. Po prvotných problémoch s výkupom pozemkov je dnes fungovanie mladého parku na dobrej ceste. Zatiaľ je síce vo výstavbe, no dvaja hlavní investori sa už v Dunajskej Strede udomácnili a o ďalších sa má v blízkej budúcnosti rozhodnúť.
Keď tu primátor mesta položil v decembri 2005 symbolický základný kameň, hovorilo sa o najvýznamnejšej investícii na Žitnom ostrove od roku 1989. Teraz patrí park medzi posledné, ktoré sa začali stavať na zelenej lúke a vďaka výborným geografickým i dopravným podmienkam má potenciál sa naďalej rozvíjať.

Celý článok >>

Prečítajte si aj:
Každý problém preveria právnici

Každá sťažnosť doručená na SOLVIT sa zaeviduje a podrobí právnej analýze. Treba totiž overiť, či spĺňa podmienky, aby sa riešila prostredníctvom centra medzinárodnej online siete, orientujúcej sa na právno-administratívne problémy občanov a firiem. Pri ďalšom kroku pracovníci buď oslovia príslušný orgán verejnej správy, ktorého postup sťažovateľ namieta, alebo sa prípad zašle prostredníctvom online databázy SOLVIT centru členského štátu, kde problém vznikol. 

Celý článok >>

Prečítajte si aj:
Dovoz áut či technické konope, aj také prípady sa riešili

Na spoločnom európskom trhu sa firmám aj občanom – pri neprebernom množstve príležitostí v podnikaní, cestovaní či inej aktivite – môže vyskytnúť problém pri uplatňovaní práv. Priblížime vám niektoré z prípadov, ktoré riešilo slovenské SOLVIT centrum, prípadne stálo za podnetom na zmenu zákonov.

Celý článok >>

Prečítajte si aj:
Fabrika, ktorá doslova vstala z popola

Spoločnosť MK Kodreta, ktorú založili v novembri 1998, sa v prvom roku sústredila na obchodnú činnosť a zaoberala sa iba predajom produkcie bývalej myjavskej spoločnosti Kodreta. Keď o rok neskôr na bývalú Kodretu vyhlásili konkurz, MK Kodreta prevzala od správcu konkurznej podstaty výrobné podnikanie na prenajatom majetku. Začiatky boli veľmi náročné, pretože konkurencia využila vyhlásenie konkurzu na firmu a obsadila jej obchodné miesto. MK Kodreta si preto len ťažko znova budovala pozíciu na trhu. 

Celý článok >>
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
29. september 2024 00:08