StoryEditor

Umelí a drzí , máte "padáka"!

14.01.2009, 23:00
Autor:
SOVSOV

Človek s naučenými frázami a gestikuláciou, odetý podľa odporúčaní imidžmejkrov, môže zapôsobiť na pracovnom pohovore príjemne. Dojem z neho však býva zväčša neprirodzený. Akoby ani nebol sám sebou. Ničí tým svoju osobnosť a vyvoláva pochybnosti. Čo sa za jeho správaním skrýva? Čo zatajuje? Ako reaguje v bežných životných situáciách? Rovnaké i podobné otázky si kladie väčšina personalistov.

Naučení z knižiek
Používanie zaručene vhodných a správnych fráz tak ako si to mnohí kandidáti naštudovali v odborných publikáciách, pôsobí kultivovane. "Nič to však nepovie o skutočnom charaktere osobnosti a o jej skutočných reakciách. A to je na škodu. Táto nečitateľnosť môže mať významný vplyv na rozhodnutie o výbere kandidáta. Práve samotný kandidát často nevie, aký typ zamestnanca dotyčná firma potrebuje. A možno práve naučenými frázami a gestami prekrýva to, čo by mohlo byť jeho výhodou. Platí to najmä pri manažérskych pozíciách,“ uvádza skúsenosti zo svojej praxe vrchná riaditeľka úseku Ľudských zdrojov Generali Slovensko poisťovne Janka Holúbeková. Preto odporúča aj používanie osvedčených fráz a gest radšej s mierou. Ešte horšie je, ak kandidát pozná tieto frázy, použije ich, ale jeho neverbálna komunikácia nie je v súlade s tým, čo hovorí.

V tejto súvislosti ponúka Janka Holúbeková príklad z praxe. Kandidát, ktorý v minulosti sám učil ľudí ako majú vystupovať na verejnosti a ako zvládať záťažové situácie, bol na výberovom pohovore u najvyššieho manažéra spoločnosti. Rozprával rozvážne a aj na tie najzákernejšie otázky odpovedal pokojne, kultivovane, bez zmeny emócií. Spomínaný najvyšší manažér to vyhodnotil tak, že v budúcnosti nebude vedieť správne a rázne argumentovať v krízových okamihoch a zároveň nebude dostatočne rázny na svojich ľudí. Kandidáta neprijal. V podstate za tým bolo cítiť určitú tvrdosť, rozhodnosť v náročnosti na pracovný výkon svojich ľudí. Naučenými postupmi však "zabil“ v sebe to prirodzené a spontánne. "Zamestnávateľ skôr ocení úprimnosť a snahu ako lož, hoci len malú. Pripravenosť na pohovor, naštudovanie si základných faktov o spoločnosti, do ktorej chceme ísť pracovať, prípadne ju pochváliť, môže len príjemne poštekliť ego budúceho možného zamestnávateľa“, hovorí riaditeľ spoločnosti AuJob Peter Ulbrik.

Aj spontánnosť má hranice
Prísť na pohovor vo vyťahaných texaskách či svetri, ktoré už niečo zažili a pozdraviť sa ako s kamarátmi pri pive tiež nie je najvhodnejší spôsob ako začať pohovor. "Dokonca ani vtedy, ak by išlo o pohovor na robotnícku pozíciu v pivovare. V takom prípade musí kandidát rátať s negatívnym posudkom. Vždy treba rešpektovať základné pravidlá slušnosti, ktorých súčasťou je primeraný pozdrav, správanie a vhodné oblečenie. Aj tým sa vyjadruje úcta voči druhej strane“, dodáva Janka Holúbeková.

Rovnako ju šokoval istý človek, ktorý prišiel na pracovný pohovor na miesto vedúceho programátora. Mal výborné odporúčanie a referencie. Riaditeľ spoločnosti ho očakával v obleku. Bolo síce horúce leto, ale fakt, že spomínaný kandidát prišiel v šortkách, vyťahanom tričku a šľapkách vhodných na pláž, nečakal nikto. V prípade pracovných pohovorov predovšetkým záleží na tom, aký dojem chceme vyvolať. Osvedčené a odporúčané frázy, spôsoby komunikácie či gestikulácie môžu byť síce vodidlom, no nie je dobré považovať ich za bernú mincu alebo všeobecný recept. Neexistuje ani univerzálny a zaručený recept na úspech. Podstatné je zachovať si vlastnú prirodzenosť. Nehovoriť to, s čím sa nestotožňujeme, pretože do takých fráz sa môžeme veľmi rýchlo zamotať a nedokážeme reagovať ani na triviálne otázky, na ktoré reagujeme bežne v civilnom živote. Všetko sa nám neskôr vráti a vypomstí. "Proces zamestnávania nie je dlhý. Personalisti majú za úlohu pozdvihnúť osobnosť a kvality kandidáta. Je prirodzené, že ľudia pri vstupe k novému zamestnávateľovi sú iní. Tréma, atraktivita zamestnávateľa, zmena prostredia väčšinou potláča negatívne sebaprezentovanie. Pri vstupe do nového zamestnania ľudia už väčšinou počas prvého týždňa dokážu prejaviť svoju osobnosť. Zrelý človek sa nemusí štylizovať do nejakej pózy. Ak si je človek vedomý svojich kvalít a dokáže ich prezentovať svojou pracovitosťou, zžije sa skôr so svojou novou firmou,“ dodáva Peter Ulbrik.

Nedostatky pri pohovore

● prehnané prezentovanie sa nacvičenými frázami, gestikuláciou
● nacvičené frázy nekorešpondujú s neverbálnou komunikáciou
● nevhodné oblečenie (džínsy, tričko...)
● oblečenie podľa odporučenia business imidžmejkrov (s nacvičenými formuláciami pôsobí umelo)
● neprirodzenosť bez vlastného úsudku v odpovediach
● neprimerané, žoviálne správanie
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
29. september 2024 08:32