StoryEditor

Pacient je vždy na prvom mieste

21.05.2018, 00:00
Mnohí pacienti sa nemôžu domôcť pravdy, kontaktujú rôzne inštitúcie, chodia od dverí k dverám. Ako im pomôcť, hovorí Mária Lévyová, prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov.

Ktoré najčastejšie prípady riešite a aký postup ľuďom odporúčate?
V rámci našej poradne ich vypočujeme. Ak boli porušené ich práva, pomôžeme im zorientovať sa v tom, na ktorú inštitúciu sa majú obrátiť, alebo spísať podnet na konkrétne inštitúcie. Pomáhame im zorientovať sa v systéme sociálneho a zdravotného poisťovníctva a legislatívy. Objasňujeme ľuďom, za akých podmienok a na čo majú nárok. V minulom roku sa na nás obrátilo 1 086 pacientov, mesačne je to približne 90 ľudí. Najčastejšie nás kontaktovali telefonicky – 59 percent prípadov, cez e-mail 38 percent, niektorí pacienti osobne.

Čo pacientov najviac trápi?
Najviac sa sťažujú na neoprávnene vybrané poplatky u poskytovateľov. Na lekárov, na poskytnutú zdravotnú starostlivosť, ich prístup či správanie. Ľudí tiež trápia dlhé čakacie lehoty na vyšetrenie u špecialistov, rastúce doplatky za lieky a zhoršenie dostupnosti inovatívnej liečby, zhoršovanie sociálnej situácie, neochota personálu komunikovať. Často je porušované právo pacienta na zrozumiteľné informovanie o zdravotnom stave či liečebnom postupe. Takisto právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na jeho zdravotný stav v dohodnutom alebo primeranom čase, alebo aj právo na výber, alebo zmenu poskytovateľa.


Pomenujte najčastejšie pochybenia štátnej správy, ak ide o práva pacientov. Kde vidíte medzery v zákonoch?
Hoci máme práva prehľadne spísané v Charte práv pacientov a sú teda zakotvené v zákonoch, v praxi sa vždy nedodržiavajú. Zostávajú skôr v teoretickej rovine. Mnohí pacienti ich nepoznajú, preto si ich nevedia ani uplatniť. Preto jedným z najväčších problémov z pohľadu pacienta zostáva vymožiteľnosť jeho práv. Hoci veľa problémov by sa dalo riešiť ešte pred ich vznikom, priamo na oddelení, v konkrétnej nemocnici a nemuseli by sa končiť sťažnosťami u zriaďovateľov na úrade pre dohľad. Našou snahou je vzdelávať pacientov v tejto oblasti.

Oslovujú vás pacienti skôr ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Jana Kirschner: V Británii sa mi vyčistili hodnoty. Tu vláda robí likvidačné opatrenia proti kultúre a ľuďom 02 - Modified: 2024-04-25 21:43:50 - Feat.: - Title: KDH navrhuje garanciu bezplatného objednávania k lekárovi, náklady sa nemajú preniesť na pacienta 03 - Modified: 2024-04-27 09:01:43 - Feat.: - Title: ROZHOVOR: Účasti na eurovoľbách by pomohlo spájanie hlasovaní. V Belgicku chodí voliť takmer 90 percent ľudí 04 - Modified: 2024-04-27 12:00:00 - Feat.: - Title: Po Slovensku anonymne ukrývajú peniaze na verejných miestach. Jeden fanúšik nás sledoval, hovorí dvojica z projektu Cash catch 05 - Modified: 2024-04-25 07:56:22 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: EXIMBANKA SR zvýhodňuje financovanie exportu v náročných časoch
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
28. apríl 2024 10:51