StoryEditor

Súčasný stav v určovaní nákladov za teplú úžitkovú vodu

17.11.2003, 23:00
V zmysle § 5 Vyhlášky Ministerstva hospodárstva SR č. 15/1999 Z. z. ktorou sa stanovujú podrobnosti o spôsobe merania dodávok tepla, spôsob výpočtu škody vzniknutej dodávateľovi tepla neoprávneným odberom tepla a technické požiadavky na zabezpečenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, dodávok tepla na vykurovanie a na prípravu teplej úžitkovej vody, sa TÚV dodáva denne, v čase od 5.00 do 22.00 hod., pokiaľ sa dodávateľ a odberateľ nedohodnú inak
Teplou úžitkovou vodou (TÚV) rozumieme zohriatu, zdravotne nezávadnú vodu na umývanie, kúpanie, pranie, ktorá nie je určená na pitie ani na varenie, pričom TÚV sa pripravuje takmer výhradne z pitnej vody. Príprava TÚV sa deje v prietokových alebo zásobníkových ohrievačoch. V zmysle § 5 Vyhlášky Ministerstva hospodárstva (MH) SR č. 15/1999 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti o spôsobe merania dodávok tepla, spôsob výpočtu škody vzniknutej dodávateľovi tepla neoprávneným odberom tepla a technické požiadavky na zabezpečenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, dodávok tepla na vykurovanie a na prípravu teplej úžitkovej vody, sa TÚV dodáva denne, v čase od 5.00 do 22.00 hod., pokiaľ sa dodávateľ a odberateľ nedohodnú inak. Podľa toho istého paragrafu musí mať teplá úžitková voda na výtoku u konečného spotrebiteľa teplotu najmenej 45 °C a najviac 55 °C. Minimálna teplota je stanovená hlavne z hygienických, maximálna z bezpečnostných dôvodov.

Na zaistenie požadovanej teploty TÚV je nutné zabezpečiť cirkuláciu TÚV pomocou cirkulačných čerpadiel. Nefungujúca alebo zle fungujúca cirkulácia má za následok nespokojnosť konečných spotrebiteľov, hlavne po liberalizácii cien tepelnej energie a zavedení merania pomocou určených meradiel. Správny návrh cirkulačného potrubia má značný vplyv na teplotu TÚV v miestach odberu.
Teoretická hodnota mernej spotreby na ohrev vody z 10 °C na požadovanú teplotu 55 °C je 0,188 GJ/m3. Hlavným východiskovým údajom v bytových objektoch je počet zásobovaných osôb.
Výpočtová spotreba tepla na prípravu teplej úžitkovej vody na obyvateľa a deň podľa STN 06 0320 predstavuje 4,5 kWh/os/deň a v dňoch pracovného pokoja a voľna 6,0 kWh/os/deň. Skutočná merná spotreba tepla na prípravu TÚV sa však pohybuje v úrovni asi 0,3 GJ/m3. Rozdiel medzi teoretickou a skutočnou spotrebou tepla je spôsobený viacerými faktormi, najmä však cirkuláciou TÚV počas 24 hodín. Na bilančné účely z uvedených čísiel vyplýva ročná spotreba TÚV na jedného obyvateľa 20 - 24 m3/rok, aj keď výsledky dlhodobých meraní spotreby potvrdzujú výrazné odchýlky od týchto čísiel.

Poloha teplej úžitkovej vody v zákone č. 70/1998 Z. z. o energetike
Podľa zákona č. 70/1998 Z. z. o energetike § 31 písm. j), dodávkou tepla je teplo na vykurovanie, prípravu teplej úžitkovej vody a iné využitie. TÚV nie je definovaná, zákon pozná len teplo na prípravu teplej úžitkovej vody.

Straty pri výrobe TÚV
Súčasný stav v zásobovaní TÚV nie je vo všeobecnosti v rámci Slovenska ideálny, najčastejšie pre tieto nedostatky:
- technický stav výmenníkov, resp. zdrojov tepla,
- stav izolácií (v tepelných kanáloch, suterénoch domov, v stúpacích a cirkulačných vedeniach),
- zanesenie potrubí inkrustami, s negatívnym dosahom na hydrauliku potrubí a spokojnosť konečných spotrebiteľov,
- absentujúce hydraulické vyregulovanie rozvodov TÚV,
- nepriaznivý pomer medzi odobratým a precirkulovaným množstvom vody,
- nespoľahlivosť a vysoký časový interval odpočtov pri výrobe tepla.

Hospodárnosť prípravy TÚV
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví podľa ustanovení zákona č. 70/1998 Z. z. o energetike a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, v znení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a v znení zákona č. 208/2002 Z. z. vydal na uplatnenie § 36 zákona o energetike v súlade s § 3 ods. 7 vyhlášky MH SR č. 15/1999 Z. z. Metodiku, ktorou sa určuje postup overovania hospodárnosti prevádzky sústav tepelných zariadení podľa § 36 ods. 2 písm. a) pre dodávateľa tepla po odberné miesto a podľa § 36 ods. 3 písm. a) pre priameho odberateľa tepla za odberným miestom. Podľa tejto metodiky je bilančným miestom miesto, ktoré je trvalo vybavené určeným meradlom na účely merania množstva paliva, resp. tepla (nemusí byť odberným miestom).

Príprava a dodávka teplej úžitkovej vody v overovaní hospodárnosti
Merná potreba (normatív) tepla na prípravu teplej úžitkovej vody vychádza z fyzikálnej potreby tepla, povolených cirkulačných strát a množstva spotrebovanej vody na osobu a rok prepočítanej na miesto prípravy. Tieto hodnoty sú maximálne a platia pre celú sústavu tepelných zariadení vrátane rozvodov v objekte. Ak v sústave tepelných zariadení na prípravu a dodávku TÚV vznikla nadnormatívna strata (podľa 4.1 a 4.2), pričom vnútorné rozvody patria priamemu odberateľovi, merná potreba (normatív) tepla na prípravu TÚV sa zvýši o pomernú časť strát tepla, ktoré vznikli na zariadení priameho odberateľa (rozvody v objekte). Rozdiel variabilnej zložky ceny pri príprave TÚV mimo objektu spotreby pri spotrebe 16 a viac m3/osoba, rok a spotrebe do 9 m3/osoba, rok je viac ako 34,60 Sk na 1 m3 odobratej TÚV.

Rozpočítanie - súčasný stav
Od roku 1998 neexistuje žiadna zákonná ani podzákonná norma na rozdelenie nákladov na prípravu TÚV medzi konečných spotrebiteľov. Rozdelenie nákladov tak ostalo na pleciach priamych odberateľov alebo na vlastníkoch bytov v odbernom mieste. Ako mohli vyzerať zásady na prerozdelenie nákladov na dodávku TÚV, dokumentuje nasledujúci príklad jednej správcovskej spoločnosti - citujem:
* Spotreba tepla na ohrev a spotreba pitnej vody na prípravu TÚV je meraná vo výmenníkovej stanici meradlami, ktoré sú v správe dodávateľa tepla.
* Spotreba TÚV u konečných spotrebiteľov v rozúčtovacích jednotkách sa určuje určenými meradlami v zmysle zákona č. 142/2000 Z. z. o metrológii (bytové vodomery).
* V prípade nefunkčnosti určeného meradla u konečného spotrebiteľa (napr. zaseknutý vodomer), ako i v prípade nevykonania odpočtu z dôvodu uvedeného v bode 3.3. tohto článku, sa spotreba TÚV v byte určí prepočtom na základe korektných údajov z predchádzajúceho obdobia, keď bolo určené meradlo funkčné.
* V prípade odmietnutia odpočtu zo strany konečného spotrebiteľa, nenamontovania určeného meradla alebo úmyselného poškodenia určeného meradla, sa spotreba určí zo spotreby štyroch bytov v dome s najvyššou špecifickou spotrebou v m3/os/rok.
* V prípade neprístupných bytov z iných dôvodov (neobývaných, úmrtie užívateľa, liečenie, pobyt v nemocnici, zahraničí a pod.) sa spotreba určí náhradným spôsobom individuálne, pri zohľadnení priamemu odberateľovi známych skutočností o spôsobe užívania bytu počas vyúčtovacieho obdobia.
* Spotreba na TÚV na meradle v byte sa zisťuje najmenej raz ročne podľa rozhodnutia správcu (v nadväznosti na cenový predpis) a taktiež pri každej zmene cien vody alebo tepla na výrobu TÚV v nadväznosti na dohodu s dodávateľom tepla.
* Náklady na TÚV podľa jednotlivých odberných miest sú uvedené vo faktúre dodávateľa tepla.
* Vyúčtovanie mesačných záloh na TÚV tvorí vo vyúčtovaní nákladov samostatnú položku.
* Spotreba tepla na ohrev vody sa rozpočíta podľa nameranej spotreby teplej vody v m3 u všetkých konečných spotrebiteľov napojených na zdroj.
* Spotreba tepla na ohrev vody nameraná na zdroji alebo vo výmenníkovej stanici vyjadrená v GJ sa podelí nameranou spotrebou TÚV v m3 u konečných spotrebiteľov.
* V prípade, keď nie je možné rozpočítať náklady na TÚV podľa nameranej spotreby teplej vody z dôvodu zneprístupnenia bytu, poškodenia merača alebo jeho nefunkčnosti, spotreba vody sa stanoví prepočtom v zmysle ustanovení čl. 5 body 3.1. až 3.3. tohto predpisu, pri zohľadnení aktuálneho počtu osôb v byte.

Určenie nákladov výrobcu a ich rozdelenie medzi priamych odberateľov
Rozdelenie nákladov výrobcu tepla medzi priamych odberateľov nepriamo vyplýva z ustanovení rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) č. 611/2002 Z. z. o rozsahu regulácie cien pre výrobu, výkup a rozvod tepla v znení rozhodnutia č. 646/2002 Z. z. a rozhodnutia č. 715/2002 Z. z., ktoré boli s účinnosťou od 3. októbra 2003 zrušené Výnosom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví z 30. júla 2003 č. 3/2003, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri regulácii cien v tepelnom hospodárstve a pri určovaní rozsahu ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku a v konkrétnych prípadoch z rozhodnutí ÚRSO o cene pre jednotlivých výrobcov. V rozhodnutiach ÚRSO sa uvádza - citujem:
"Objem fixných nákladov na dodávku tepla s primeraným ziskom je pre regulovaný subjekt na rok 2003 záväzný a nie je možné ho prekročiť. Po ukončení roku 2003 regulovaný subjekt môže objem fixných nákladov na dodávku tepla s primeraným ziskom prerozdeliť medzi odberateľov podľa skutočne dodaného množstva tepla v roku 2003. Uvedený postup možno uplatniť len v prípade, ak je takto dohodnutý v zmluve o dodávke tepla."

V obchodnom vzťahu výrobca - priamy odberateľ sú teda vytvorené predpoklady uplatniť v praxi fixnú aj variabilnú zložku ceny na určenie nákladov na jednotlivé odberné miesta, aj keď jediným kritériom na určenie nákladov je objem odobratého tepla. Absencia podobnej legislatívy vo vzťahu priamy odberateľ - konečný spotrebiteľ, však neumožní prerozdelenie nákladov za rok 2003 medzi konečných spotrebiteľov žiadnym iným kľúčom, ako podľa spotreby TÚV nameranej bytovými vodomermi v jednotlivých bytoch v odbernom mieste. (S prihliadnutím na skutočnosť, že povinnosť merať TÚV v bytoch platí už viac ako 12 rokov, nepredpokladám použitie počtu osôb ako princípu na prerozdelenie nákladov.)
Obyvatelia bytu s vyšším odberom TÚV sa teda budú naďalej na úhrade fixných nákladov podieľať väčším podielom. Z hľadiska dlhodobej perspektívy je to však stav vonkoncom nežiaduci. Pokiaľ teda chápeme pohotovosť dodávky (existenciu výrobcu tepla ako fixné náklady) ako službu, túto musíme platiť iným kľúčom ako je podiel na odbere. Tzv. dvojzložkovú cenu TÚV je vhodné a nutné uplatniť pri rozpočítaní nákladov za dodávku TÚV, je však nutné nájsť na určenie podielu konečného spotrebiteľa na úhrade fixných nákladov iné kritérium, ako je spotreba teplej úžitkovej vody nameraná bytovým vodomerom.

Takýmito kritériami sa v zásade ukazujú:
- počet obyvateľov bývajúcich v bilančnom mieste,
- počet bytov pripadajúci na bilančné miesto (výmenníkovú stanicu),
- plocha jednotlivých bytov pripadajúcich na bilančné miesto.

* Použitie počtu osôb však z praktických dôvodov nie je vhodné (migrácia obyvateľstva, v praxi bežné nahlasovanie iného počtu osôb ako v skutočnosti atď.) Počet bytov - pri rešpektovaní skutočnosti, že vo väčšine bytov žijú 1 až 4 osoby - tiež nemusí byť najvhodnejší.
Použitie plochy jednotlivých bytov pripadajúcich na bilančné miesto sa ukazuje ako najvhodnejšie - tepelnotechnické zariadenia boli vybudované na základe bilančných údajov, predpokladalo sa (a zväčša to aj tak je), že vo väčšom byte býva viac ľudí. Použitie ktoréhokoľvek kritéria sa ukazuje spravodlivejšie ako je to v súčasnosti.
* V súčasnosti sa na úhrade nákladov podieľajú väčšou mierou koneční spotrebitelia s vyšším odberom TÚV, čím sa potláča princíp cenotvorby, t. j. oddelenie fixných nákladov od spotreby. Uplatnením dvoch kritérií na určenie nákladov konečného spotrebiteľa by došlo k objektívnejšiemu rozdeleniu nákladov na prípravu TÚV medzi konečných spotrebiteľov. Náklady na vodu vstupujúcu do výroby TÚV by boli rozpočítané na jednotlivé byty podľa skutočnej spotreby zistenej v bytoch pomocou určeného meradla.
* Pokiaľ ide o zľavy v prípade nekvalitnej dodávky TÚV, neexistuje v súčasnosti žiadny predpis, ktorý by upravoval alebo riešil danú problematiku. Tu je potrebná dohoda výrobcu tepla a priameho odberateľa, ktorú je možné preniesť na konečného spotrebiteľa.
S prihliadnutím na náročnosť určenia nákladov konečného spotrebiteľa sa ukazuje vhodnejšie hovoriť o úhrade nákladov (podiel nákladov pripadajúci na konečného spotrebiteľa), ako o podiele na spotrebe vyjadrenej technickou jednotkou.

Určenie nákladov v navrhovanej legislatíve
V pripravovanej novele zákona č. 70/1998 Z. z. o energetike sa po prvýkrát používajú pojmy dodávka teplej úžitkovej vody a pravidlá rozpočítania - citujem:
§ 75 Dodávka teplej úžitkovej vody
(1) Dodávateľ tepla, ktorý zabezpečuje centrálne prípravu teplej úžitkovej vody v zdroji tepla, alebo odovzdávacej stanici tepla, je povinný zabezpečiť meranie množstva spotrebovaného tepla na prípravu teplej úžitkovej vody určeným meradlom v mieste jej prípravy a meranie množstva dodanej teplej úžitkovej vody na vstupe do tepelného zariadenia odberateľa tepla určeným meradlom, ak sa dodávateľ tepla s odberateľom tepla nedohodne inak.
(2) Ak je dodávka teplej úžitkovej vody nehospodárna z dôvodu nízkej spotreby teplej úžitkovej vody na strane odberateľa, dodávateľ tepla navrhne odberateľovi tepla zrušenie dodávky teplej úžitkovej vody; ak odberateľ tepla naďalej požaduje dodávku teplej úžitkovej vody, je povinný znášať zvýšené náklady na jej dodávku.
(3) Odberateľ tepla, ktorý rozpočítava teplo konečným spotrebiteľom tepla, je povinný:
1. zabezpečiť na náklady vlastníka bytu alebo nebytového priestoru nákup a zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel spotreby teplej úžitkovej vody u konečného spotrebiteľa; termín na zapojenie určených meradiel sa stanovuje do dvoch rokov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona,
2. oznámiť 15 dní dopredu konečnému spotrebiteľovi termín odčítania údajov na určenom meradle spotreby teplej úžitkovej vody,
3. využívať na rozpočítavanie tepla spojeného s prípravou teplej úžitkovej vody určené meradlá na meranie spotreby teplej úžitkovej vody u konečného spotrebiteľa,
4. rozpočítavať teplo spojené s prípravou teplej úžitkovej vody podľa pravidiel rozpočítavania.
(4) Konečný spotrebiteľ je povinný
1. umožniť odberateľovi tepla, ktorý rozpočítava teplo, vykonávanie jeho povinností vyplývajúcich z odseku 3 písm. a),
2. umožniť odberateľovi tepla, ktorý rozpočítava teplo, v čase oznámeného termínu odčítanie údajov z určených meradiel spotreby teplej úžitkovej vody,
3. chrániť určené meradlo spotreby pred neoprávneným zásahom, ktorý by mohol ovplyvniť jeho funkčnosť,
4. umožniť odberateľovi tepla, ktorý rozpočítava teplo, vstup do bytu na vykonanie opatrení na zamedzenie neoprávneného odberu teplej úžitkovej vody.
(5) Pri porušení povinností konečného spotrebiteľa podľa ods. 4, postupuje odberateľ tepla, ktorý rozpočítava teplo spojené s prípravou teplej úžitkovej vody, podľa pravidiel rozpočítavania.
(6) Pravidlá rozpočítavania tepla spojeného s prípravou teplej úžitkovej vody a spotreby studenej vody na jej prípravu určí ministerstvo všeobecne záväzným predpisom.

Novela zákona bude platiť najskôr od 1. januára 2004, takže na vydanie pravidiel je potrebné si počkať. Verme, že sa nebude opakovať minulosť a pokračovať nezáujem pracovníkov ministerstva hospodárstva o vydanie pravidiel rozpočítania. Súčasné ceny tepla, problémy spojené s jeho výrobou, distribúciou, spotrebou a meraním, by pri podiele nákladov na teplo na výdavkoch obyvateľstva pravidlá urýchlene potrebovali.
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
08. júl 2024 09:16