Paleontológ Dean Lomax (zľava) s objaviteľmi fosílie.X/dr Dean Lomax/

11-ročné dievča objavilo milióny rokov starú fosíliu. Vedci sa domnievajú, že patrí najväčšiemu plazovi, aký kedy obýval planétu

Viktória Revajová24.04.2024., 11:00h

Ruby našla fosílie, ktoré môžu patriť najväčšiemu morskému plazovi v histórii. Podľa vedcov sú staré viac ako 200 miliónov rokov a mali patriť plazovi, ktorý dosahoval dĺžku až 25 metrov.

Prastaré fosílie objavilo 11-ročné dievča na pláži v oblasti britského grófstva Somerset. Výnimočný objav zaujal vedcov. Podľa nich môžu pochádzať z najväčšieho morského plaza, aký kedy žil.

Odborníci sa domnievajú, že pozostatky patria druhu ichtyosaura, ktorý sa pohyboval v moriach pred približne 202 miliónmi rokov. Môže ísť o nový živočíšn druh. Informuje o tom The Guardian.

VIDEO Pri pobreží Indie objavili veľké podmorské mesto. Podľa niektorých vedcov by mohlo prepísať históriu civilizácie

Pochádza z dávnych čias

Britskí vedci predpokladajú, že fosílie pochádzajú z druhu ichtyosaura, prehistorického morského plaza, ktorý žil v dobách, keď planétu obývali dinosauri. Podľa prvotných informácií sa novoobjavený druh mohol v moriach pohybovať na konci triasu, teda približne pred 202 miliónmi rokov.

„Tento obor pravdepodobne predstavuje najväčšieho oficiálne opísaného morského plaza,“ povedal doktor Dean Lomax, paleontológ z Bristolskej univerzity a spoluautor výskumu. Lomax dodal, že porovnanie s fosíliami iných ichtyosaurov naznačuje, že tento tvor mal byť dlhý asi 25 metrov - teda približne ako modrá veľryba.

Takto by podľa ilustrácie mohol vyzerať pradávny plaz.

X/dr Dean Lomax/

„Samozrejme, s takýmito odhadmi musíme byť opatrní, pretože máme do činenia s fragmentmi obrovských kostí,“ dodal. „Ale napriek tomu sa na odhad veľkosti bežne používa jednoduché škálovanie, najmä ak je porovnávacieho materiálu málo,“ vysvetlil Lomax.

„Domnievame sa, že tieto ichtyosaury sú poslednými žijúcimi členmi čeľade nazývanej shastasaurida, ktorá vyhynula počas globálneho masového vymierania na konci triasu,“ povedal Lomax.

VIDEO Pes na Mesiaci či Marse už nemusí byť fikcia. NASA už trénuje prieskumného štvornohého miláčika

Pátranie po fosíliách

Prvé kusy fosílie objavili Justin Reynolds a jeho dcéra Ruby na pláži v Blue Anchor ešte v máji 2020, keď mala Ruby 11 rokov.

Dvojica kontaktovala Lomaxa, ktorý sa spolu s členmi rodiny Reynoldsovcov zapojil do hľadania ďalších kusov. Medzi tými, ktorí sa tiež zapojili do pátrania, bol Paul de la Salle, odborník z Múzea jurského morského života v Dorsete, ktorý v roku 2016 objavil na pláži v Somerset časť čeľuste z neznámeho tvora.

Už v tom čase bolo zjavné, že pôjde o nový druh ichtyosaura, no vedci boli v záveroch opatrní a exempláre sa podribili výskumu pod vedením Deana Lomaxa.

Keď tím spojil úlomky novej fosílie, zistil, že patrí k rovnakému druhu ako exemplár, ktorý objavil De la Salle. V oboch prípadoch ide o skamenelinu surangulárnej kosti - dlhej, zakrivenej štruktúry, ktorá sa nachádza v hornej a zadnej časti dolnej čeľuste.

Vedci omylom spôsobili, že myši narástol ďalší pár nôh namiesto genitálií. Skúmali rastový gén

Môže ísť o nový živočíšny druh

„Keď môj tím v roku 2018 opísal prvý exemplár, vykazoval nezvyčajné črty, ktoré naznačovali, že by mohol predstavovať niečo nové. Upustili sme však od toho, aby sme mu dali meno, vzhľadom na to, že bol neúplný a tiež čiastočne erodovaný,“ objasnil Lomax.

Vedecký tím novoobjavený druh plaza nazval Ichthyotitan severnensis, čo znamená "obrovský rybí jašter z rieky Severn".

Doktor Nick Fraser, paleontológ zo Škótskeho národného múzea, ktorý sa na štúdii nepodieľal, povedal, že identifikácia kosti ako časti spodnej čeľuste z ichtyosaura je veľmi presvedčivá. „Naznačuje, že jej niekdajším majiteľom bolo obrovské zviera, možno jeden z najväčších morských plazov všetkých čias,“ povedal. Fraser však tvrdí, že je otázne, či by sa tento tvor mal zaradiť medzi nové druhy.

menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/veda, menuAlias = veda, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false