Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy FOTO: Lenka Imrichová
StoryEditor

Ako môže Slovensko pomôcť ukrajinskému obiliu

28.06.2022, 18:30

Blokáda ukrajinských prístavov je hrozbou pre celý svet a môže viesť k hladomoru, politickému chaosu a migračnej kríze. Slovensko môže byť súčasťou riešenia.

Blokáda ukrajinských prístavov je hrozbou pre celý svet a môže viesť k hladomoru, politickému chaosu a migračnej kríze. Slovensko môže byť súčasťou riešenia.

Nálady v spoločnosti sa v súvislosti s vojnou na Ukrajine rôznia. Prejavy ľudskosti, spolupatričnosti a pomoci sa miešajú s ignoranciou, so zdieľaním proruských hoaxov a s názormi typu „v prvom rade myslime na seba“. Takto to však nefunguje. Vojnový konflikt, zúriaci pri našich hraniciach, ktorý začal taký globálny hráč, akým je Rusko, zákonite nemôžeme ignorovať. Keď u suseda horí, predsa nestiahneme rolety, nezamkneme a nebudeme predstierať, že nás sa to netýka... Vojna v dnešnom globalizovanom svete nie je len záležitosťou agresora a napadnutého štátu. Má ďalekosiahle dosahy a po príklady, bohužiaľ, nemusíme chodiť ďaleko.

image

Zmŕtvychvstanie boľševikov: Prečo je bankrot Ruska dvojsečnou zbraňou

Blokácia čiernomorských prístavov a ohrozenie vývozu obilia z Ukrajiny na svetové trhy môže viesť k politickému chaosu a migračnej kríze. Ukrajinské prístavy sú zamínované a súčasne blokované ruskými námornými silami. Iba ukrajinské prístavy nachádzajúce sa na Dunaji pracujú v normálnom režime. Tieto prístavy každý deň zvyšujú svoju kapacitu, avšak Ukrajina sa stále borí s vývozom potravinárskych komodít, ale aj dovozom základných potrieb – humanitárnej pomoci, potravín, krmív, hnojív či paliva.

Nedostatočný vývoz ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov môže mať katastrofický vplyv napríklad na chudobné africké krajiny, ktoré sa obávajú hladomoru. Ukrajina patrí k najväčším producentom obilnín a olejnín na svete, pričom väčšinu z nich vyváža cez prístavy. Riešením je rozšíriť a prispôsobiť existujúce logistické trasy a organizovať nové cesty na prepravu tovarov, ktorých súčasťou bude aj Slovensko.

Slovensko sa nachádza v strede Európy, má výbornú logistickú polohu, máme tiež veľmi dobré napojenie na európsku železničnú, cestnú aj riečnu sieť. Prístav Bratislava leží v strede vodnej cesty Rýn – Mohan – Dunaj. Železničná sieť má dostatočné kapacity na zvýšenie objemov prepravovaného tovaru tak v smere juh – sever, ako aj v smere východ – západ.

V súčasnosti sa na ministerstve dopravy snažíme vytvoriť dopravný koridor z Ukrajiny železnicou do prístavu Bratislava a následne po Dunaji do prístavu Konstanca, odkiaľ môže obilie smerovať do Afriky. Je to omnoho kratšia, lacnejšia a ekologickejšia cesta ako ďalšie alternatívy. Prístav Konstanca je tiež súčasťou Novej hodvábnej cesty z Ázie, ktorá sa prepisuje aj pre vojnu na Ukrajine.

01 - Modified: 2022-06-28 08:04:49 - Feat.: 1 - Title: Koniec špekuláciám. Rusko je v platobnej neschopnosti, potvrdila ratingová agentúra Moody‘s 02 - Modified: 2022-06-27 19:41:10 - Feat.: 1 - Title: Facka, na ktorú odpovieme ranou. Zelenskyj varoval Podnestersko pred chybou v globálnom meradle 03 - Modified: 2022-06-27 17:38:36 - Feat.: 1 - Title: USA zvýšili clá na dovoz niektorých ruských produktov na 35 percent
01 - Modified: 2024-04-27 21:34:09 - Feat.: - Title: Úrady vyzvali Lotyšov, aby pivnice prerobili na protiletecké kryty 02 - Modified: 2024-04-27 19:55:45 - Feat.: - Title: Ruského novinára vzali do väzby. Pomáhal pri výrobe videí pre Navaľného tím 03 - Modified: 2024-04-27 18:48:52 - Feat.: - Title: Rusko cieli na infraštruktúru, ktorá zaisťuje dodávky do Európskej únie, reaguje Zelenskyj na útoky 04 - Modified: 2024-04-27 16:31:27 - Feat.: - Title: Súd v Moskve vzal do väzby ďalšieho podozrivého v kauze útoku na Crocus City 05 - Modified: 2024-04-27 16:13:59 - Feat.: - Title: Situácia na fronte je zložitá. Má "tendenciu eskalovať", vysvetľuje generál Syrskyj
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
28. apríl 2024 01:27