Bola vzdelaná, nebojácna a ambiciózna. V časoch, keď jej rovesníčky rozmýšľali najmä nad tým, ako sa dobre vydať, študovala jazyky, plánovala ďaleké cesty a urobila si vodičák. Napriek krehkému zjavu za volantom predbiehala najlepších. Nechcela však prekonávať apriori mužov, ale predovšetkým sama seba.
Druhý júlový týždeň roku 1928 panovala v nemeckom Adenau dusivá horúčava. V nedeľu pätnásteho sa teplota vzduchu už o deviatej hodine dopoludnia prehupla cez tropickú tridsiatku – a stále stúpala. Keď pred poludním odštartovali na neďalekom Nürburgringu preteky o Veľkú cenu Nemecka, jazdcom sa lepili kombinézy na telo, desiatky tisíc divákov žmúrili oči pred lúčmi odrážajúcimi sa od nablýskaných karosérií a asfalt sa otravne roztekal.
O dvanástej hodine už bola vozovka miestami taká klzká, že sa na nej rútiace sa vozidlá šmýkali ako po ľade. Päť minút nato jedno z nich v ostrej zákrute Ex-Mühle severnej slučky vyletelo z trate, prevrhlo sa cez nízky násyp ohraničujúci vozovku a zostalo zakliesnené v priekope za ním. Vodič preletel svojho spolujazdca a narazil hlavou do skaly.
Napriek hrozivo vyzerajúcej nehode však vstal a vydal sa ku krajnici. Ešte asi minútu potom ho prechádzajúci jazdec videl, ako stojí pri násype, viditeľne otrasený, ale živý. Potom náhle klesol mŕtvy k zemi.
Tým vodičom bol Čeněk Junek, československý automobilový pretekár, manžel pretekárky Elišky Junkovej, občianskym povolaním finančník a bankár. Príčina úmrtia: prerazenie lebky. Prilba, ktorú mal vyše mesiaca objednanú z Francúzska, do štartu pretekov nedorazila, a tak sa na rozpálenú trať pustil bez nej.
V podvečer toho dňa potom prišlo Československo ešte o jedného skvelého pretekára. Presnejšie pretekárku. Eliška Junková v reakcii na smrteľnú nehodu svojho muža ukončila kariéru.
„Pretekala som s Čeňkom a pre Čeňka, bez neho to pre mňa stratilo zmysel,“ povedala po rokoch.
Na štart sa už nikdy nepostavila. Príbeh zoznámenia tých dvoch je ako vystrihnutý z prvorepublikového románu o ceste emancipovaného dievčaťa za šťastím.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 81% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-02-24 11:00:14 - Feat.: 0 - Title: Od traktorov k Lamborghini. Prečítajte si, ako vznikala legenda medzi autami
02 - Modified: 2019-09-24 06:00:31 - Feat.: 0 - Title: Zbožňovaná kráľovná piruet: Úspešná kariéra Hany Maškovej sa zlomila na osudovej láske
03 - Modified: 2022-11-21 11:05:00 - Feat.: 0 - Title: Viete brzdiť? Tak môžete jazdiť. Na získanie vodičského preukazu stačilo kedysi málo
04 - Modified: 2018-10-13 18:28:21 - Feat.: 0 - Title: Amelia Earhartová si chcela zaslúžiť povesť kráľovnej neba, zaplatila za to životom
05 - Modified: 2021-10-22 12:44:20 - Feat.: 0 - Title: Prvé autá u nás ľudia prijímali s odporom, na dedinách do nich často hádzali kamene
06 - Modified: 2021-08-08 14:45:24 - Feat.: 0 - Title: Žena, ktorá prepísala históriu. Kyniska dosiahla ako prvá to, čo bolo predtým určené iba mužom
01 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Najrýchlejšie nabíjajúce sa vozidlo a k tomu výkon 938 koní? Nové Porsche Taycan presvedčí aj odporcov elektromobility
02 - Modified: 2024-04-17 07:13:12 - Feat.: - Title: Slafkovský získal v NHL bonus za 20 gólov, je voľný pre svetový šampionát
03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: O feminizme, inceloch a strachu: Muži strácajú pôdu pod nohami, necítia sa dobre, sú osamelí, nepochopení
04 - Modified: 2024-04-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Sociologička: Mám strach, že smerujeme k autokracii. Červená kontrolka bliká, politické signály sú varovné
05 - Modified: 2024-04-13 10:30:00 - Feat.: - Title: Prečo vlastne hovoríme, že niečo je OK? Pozreli sme sa na históriu výrazu, ktorý používame každý deň aspoň raz