StoryEditor

AeroMobil by mohol ísť do predvýroby. V pláne je aj štvormiestny typ

18.10.2022, 20:48
  • V roku 2021 AeroMobil dokončil fázu testovacích letov. Program letových skúšok bol súčasťou požiadaviek Európskej agentúry pre letovú bezpečnosť.
  • Okrem súkromných prostriedkov boli na projekt lietajúceho auta použité aj verejné peniaze.
  • Ako pokračuje jeho ďalší vývoj?

„Vzlet je nezabudnuteľný pocit čistého nadšenia,“ opísal pilot prvé pocity pri testovacom lete prototypu lietajúceho auta v roku 2020. Technológia, o ktorej kedysi snívali malí chlapci aj dizajnéri, uzrela svetlo sveta práve na Slovensku. Správa o aute s krídlami „obletela“ svet a zviditeľnila našu krajinu. Na čom dnes pracuje spoločnosť AeroMobil, ako ďaleko je s vývojom a ako využila dotáciu, ktorú dostala v roku 2015 od štátu?

Veľtrhy a fóra

Začiatky samotnej spoločnosti siahajú do roku 2010.

Niekoľko rokov nato sa lietajúce auto predstavilo na viacerých veľtrhoch a fórach. V Monaku z neho v roku 2015 pri slávnostnom predstavení strhával plachtu aj knieža Albert II. Do spoločnosti vstúpilo viacero investorov a obmenou prešlo aj vedenie spoločnosti. 

V rámci výskumu a vývoja v oblasti lietajúceho vozidla si táto spoločnosť doteraz zaregistrovala viac ako 14 globálnych patentov a inovatívnych technológií. To ju radí medzi najaktívnejšie spoločnosti v oblasti inovácie osobných lietajúcich vozidiel vo svete. Ako jediná spomedzi európskych firiem si podala platnú prihlášku o typový certifikát od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva pre svoj prototyp 4.0. Koncept v minulosti plánovaného modelu 5.0, mal využívať kolmý štart a pristávanie a byť štvormiestny.

V roku 2021 AeroMobil dokončil fázu testovacích letov. Program letových skúšok bol súčasťou požiadaviek Európskej agentúry pre letovú bezpečnosť, ktoré sa vzťahujú na všetky kritické aspekty letu. V priebehu programu testovacích letov AeroMobil splnil niekoľko kľúčových požiadaviek upravujúcich letovú spôsobilosť vrátane letových výsledkov z hľadiska najvyššej a pádovej rýchlosti. Spoločnosť chce v budúcnosti uvoľniť preťažené cesty, znižovať emisie a skrátiť čas cestovania v okolí miest. 

Posúva sa vývoj lietajúceho auta dopredu? „V poslednom období som na Slovensku o aeromobile toho veľa nepočul. Jeho vývoj som sledoval v minulosti, vtedy to šlo rýchlym tempom a dostavili sa aj úspechy, ponuky na investičný vstup a podobne,“ hovorí šéfredaktor portálu TouchIT Ondrej Macko. Vyriešiť podľa jeho názoru bude treba otázku legislatívy. „Je to skôr auto alebo lietadlo? Ako to bude s riešením prípadných pozemných alebo leteckých nehôd?“ pýta sa Macko. Riešenie podľa neho bude trvať roky.

Pomoc štátu

Okrem súkromných prostriedkov boli na výskum a vývoj lietajúceho auta použité aj verejné peniaze. Spoločnosti AeroMobil vláda v roku 2015 odobrila stimuly od štátu vo výške takmer šesť miliónov eur. Tieto peniaze boli uvoľnené ako dotácia z prostriedkov štátneho rozpočtu.

Súčasťou žiadosti bol projekt priemyselného výskumu s názvom „Výskum kľúčových komponentov inovatívneho dopravného prostriedku pre pohyb po zemi aj vo vzduchu“ a pre projekt experimentálneho vývoja s názvom „Experimentálny vývoj kľúčových komponentov inovatívneho dopravného prostriedku pre pohyb po zemi aj vo vzduchu“.

V tom čase tento krok vlády kritizoval politik Miroslav Beblavý na svojom blogu. Upozorňoval na to, že namiesto peňazí investorov idú do projektu verejné peniaze na základe rozhodnutia úradníkov. „Tu má takmer celé riziko prevziať na seba štát na základe múdrosti úradníkov. Stimuly vo výške 5 997 900 eur dostane totiž s. r. o. so základným imaním päťtisíc eur. A výnimočne nepôjde ani o peniaze z eurofondov, ale tvrdý rozpočtový cash,“ kritizoval vtedy. Oslovili sme ministerstvo školstva aj AeroMobil, aby sme sa opýtali, ako táto investícia dopadla a ako spätne hodnotia celý projekt a plnenie cieľov.

„Oba projekty, výskum aj vývoj splnili definované ciele v plnom rozsahu, čo konštatovali odborní hodnotitelia a oponentská rada,“ hovorí tlačový odbor ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Výsledkom sú viaceré prototypové riešenia, udelené patenty a špecifické aplikované výsledky, ktoré zásadným spôsobom prispeli a naďalej prispievajú k vývoju tohto veľmi špecifického dopravného prostriedku.

Chceli sme vedieť, či štát sleduje aj ďalší osud a vývoj tejto technológie. Tlačový odbor odpovedal, že konajú v zmysle zákona a monitorujú aktivity a výsledky vývoja aeromobilu.

Spoločnosť AeroMobil nám dala k dispozícii aj hodnotiacu správu. V nej sa uvádza, že stanovené ciele projektu za sledované obdobie boli naplnené. „V rámci kontrolovaného obdobia etapa riešenia projektu bola úspešne ukončená a výsledky a výstupy je možné využiť pre pokračovanie realizácie prototypu aeromobilu,“ píše sa v nej.

Za jeden z významných výstupov projektu hodnotiaca komisia považuje testovanie jeho systémov. „Inovačným riešením je aj systém riadenia a hlavne dizajn trupu a interiéru aeromobilu,“ píše. Ak by sa stroj dostal do priemyselnej výroby, mohlo by to podľa odborníkov viesť k stavbe technicky unikátneho dopravného prostriedku schopného pracovať v dvoch módoch. „Za predpokladu splnenia legislatívnych podmienok pre cestnú aj leteckú prevádzku.“

Podľa hodnotiteľov na Slovensku ani v zahraničí nie je riešený podobný projekt experimentálneho vývoja. To, čo robí spoločnosť AeroMobil, je unikátne nielen u nás, ale aj v porovnaní so zahraničím.

Podmienkou udelenia stimulov bolo aj vytvorenie 40, respektíve 43 pracovných miest. Tento parameter bol podľa rezortu školstva predmetom kontroly počas celého času riešenia projektu, ako aj po jeho skončení.

Ministerstvo vysvetľuje, že „prijímateľ v rámci monitorovacieho obdobia po skončení poskytovania stimulu deklaroval zachovanie príslušných pracovných miest a ich začlenenie vo svojej organizačnej štruktúre a potvrdil splnenie záväzku investovať do ďalšieho výskumu a vývoja z vlastných zdrojov“.

Regionálne cestovanie

Poďme do súčasnosti. V marci tohto roka spoločnosť AeroMobil predstavila druhý model lietajúceho auta, štvormiestne AM Next. To využíva technické riešenia AeroMobilu 4.0, teda prvého sériového lietajúceho auta. Pri tom dvojmiestnom spoločnosť uvádza, že sa začne dodávať v roku 2024.

Pri štvorsedadlovom lietajúcom aute primárnym obchodným modelom, ktorý sa spustí v roku 2027, je služba leteckej flotily. Cieľom je výrazná úspora času na regionálnych trasách v rozsahu 100 až 500 míľ, ktoré sú príliš vzdialené na jazdu autom a príliš krátke alebo nepohodlné na lietanie. AM Next tak chce poskytovať bezproblémové cestovanie od dverí k dverám jedným sedadlom, aby pasažier mohol pracovať či odpočívať. Ako výhodu oproti iným riešeniam pokročilej leteckej mobility spoločnosť uvádza, že jej technológia využíva existujúcu infraštruktúru. Ide o viac ako 10-tisíc pristávacích dráh v USA.

„AM Next poskytne nové možnosti a zdemokratizuje trh regionálneho cestovania. Poskytne lepšie a v mnohých prípadoch doteraz nedostupné riešenie pre cesty v rozsahu 100 až 500 míľ,“ hovorí Patrick Hessel, generálny riaditeľ spoločnosti AeroMobil.

menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
19. apríl 2024 00:53