StoryEditor

Spaľováky Brusel najprv „zarezal“, teraz im dáva druhú šancu. Tankovanie sa však poriadne predraží

21.03.2023, 17:22
26.03.2023, 19:46
  • Nové emisné limity, interpretované aj ako zákaz spaľovacích motorov od roku 2035, nečakane neboli schválené.
  • Viaceré členské krajiny sú proti.
  • Kompromisom môže byť nástup syntetických palív. 
  • Cestu v nich vidia významní svetoví hráči. 
  • Ich problém je však ešte väčšia spotreba energií ako v prípade elektromobilov, bezemisná výroba či cena. 
  • Zároveň je ťažké zaručiť, že po odchode do tretích krajín nebudú opäť jazdiť na dnešné palivá.   

Formula 1 nie je len o jazdcoch, tímoch, rýchlosti a peniazoch. Zanietenejší fanúšikovia dobre vedia, že kráľovnej motošportu vďačíme za množstvo inovácií, ktoré sa s odstupom času dostávajú aj k bežným spotrebiteľom v komerčne dostupných vozidlách. 

Logickým vyústením by tak bolo, keby monoposty popri tlaku na dekarbonizáciu prechádzali plynule k plne elektrickým pohonom. To sa však nestane, keďže ich výkonné spaľovacie motory vymenia už v roku 2026 aktuálne palivá za syntetické. Tieto palivá vyrobené z vody a oxidu uhličitého za pomoci energie z obnoviteľných zdrojov umožňujú CO2 neutrálnu prevádzku spaľovacích motorov.

V tomto produkte údajne aktuálne vidí nádej aj Brusel, ktorý sa momentálne borí s odporom konca spaľovacích motorov, s ktorým už mali byť vyrovnané členské krajiny. A predovšetkým priemysel, ktorý je pre nerozhodnosť úradov stále v neistote. Na nej mu však nepridávajú najnovšie zmeny.

Európska Komisia totiž podľa Reuters navrhuje, aby bol predaj nových osobných áut s týmito motormi možný aj po roku 2035. No len v takom prípade, že budú používať syntetické palivá, s čím sa stotožňuje aj časť priemyslu. „Elektromobilita je dôležitým smerom. Zároveň je tu na celom svete prítomná viac ako miliarda vozidiel, ktoré budú na cestách ešte desiatky rokov. E-palivá sú efektívnym doplnkovým riešením,“ uviedol ešte vlani šéf Porsche Oliver Blume.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 67% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-03-19 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zo zahraničia sa na Slovensko dovážajú 15 rokov staré vozidlá. Tie sú najčastejšie predmetom manipulácií 02 - Modified: 2023-03-15 14:59:46 - Feat.: 1 - Title: Minister Budaj by mal v Bruseli hlasovať proti zákazu spaľovacích motorov, tvrdí SaS 03 - Modified: 2023-03-14 15:51:27 - Feat.: 1 - Title: Nie je v záujme Slovenska viazať sa výhradne na elektromobilitu, tvrdí Heger a poukazuje na alternatívy 04 - Modified: 2023-03-13 09:31:25 - Feat.: 1 - Title: Žilina pod tlakom kórejských ambícií. Sportage musí zabrať a zarábať na drahé elektromobily 05 - Modified: 2023-03-13 14:40:00 - Feat.: 1 - Title: Európske značky trápi pokles výroby i hrozba lacných čínskych áut. Sú čoraz kvalitnejšie 06 - Modified: 2023-03-09 17:30:47 - Feat.: 1 - Title: Nemecko brzdí zákaz používania motorov v EÚ 07 - Modified: 2023-03-09 10:08:44 - Feat.: 1 - Title: Česko zvoláva stretnutie skupiny ministrov dopravy Únie kvôli emisiám z áut. Praha odmieta novú normu
01 - Modified: 2024-04-22 18:41:12 - Feat.: - Title: Peter Žiga absolvoval prvú časť Konferencie predsedov parlamentov krajín EÚ 02 - Modified: 2024-04-19 15:11:08 - Feat.: - Title: Európska únia pripravuje nový balík sankcií voči Rusku. Zamerajú sa na "obchádzačov" 03 - Modified: 2024-04-18 20:59:48 - Feat.: - Title: Partnerstvo Microsoftu s OpenAI môže čeliť protimonopolnej kontrole Európskej únie 04 - Modified: 2024-04-18 20:42:23 - Feat.: - Title: Fico na summite Európskej únie odmietol harmonizáciu daní z príjmov právnických osôb. Pri pláne je skeptický 05 - Modified: 2024-04-18 17:47:48 - Feat.: - Title: Regulátor navrhuje pomoc Ukrajine pri zachovaní tranzitu plynu aj príjmaní európskej legislatívy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 08:39