StoryEditor

Sekať je ľahšie ako rozuzliť

29.01.2003, 23:00

Likvidácia regionálnych tratí poukázala na nekoncepčný prístup vlády k transformácii majetku štátu, reforme verejnej správy, ale aj znižovaniu výdavkov štátneho rozpočtu. Pre ministerstvo dopravy sa stala rozhodujúcim argumentom na zrušenie významného podielu regionálnej železničnej dopravy úspora 460 mil. Sk ročne. Zároveň však nevylúčilo obnovenie prepravy osôb na "nerentabilných" úsekoch v budúcnosti. Konzervácia uzavretej železničnej dráhy a prevádzkových zariadení, plánovaný predaj či odpis pohonných jednotiek a vozňov a prípadné opätovné oživenie dopravných ciest, si dovtedy vyžiada nepomerne vyššie jednorazové náklady. Navyše pri nákupe nových moderných vlakov sa môžu ako bumerang vrátiť minuloročné problémy s nákupom ľahkých vlakových súprav.
O prevádzku regionálnych železníc prejavili záujem vyššie územné celky, ktoré mali podľa Koncepcie decentralizácie verejnej správy získať okrem kompetencií v regionálnej autobusovej doprave aj právomoci nad fungovaním železníc s regionálnym významom. Mali tak prebrať zodpovednosť za dostupnosť všetkých obcí v krajoch a pokrývať straty prevádzkových dopravných spoločností. Náhrady za ich výdavky v tejto tradične dotovanej oblasti mal rovnako ako v prípade úhrad výkonov vo verejnom záujme sprivatizovaných regionálnych SAD znášať štát. Podľa plánov reformy správy by však malo byť financovanie VÚC "životaschopné" až po roku 2005.
So znížením príspevku štátu na výkony vo verejnom záujme na tento rok vláda počítala už minimálne od októbra minulého roku. Železničná spoločnosť v rovnakom čase avizovala, že sa to prejaví na obmedzení osobnej dopravy a na zrušení či obmedzení viacerých vlakových spojov. Napriek tomu sa vláde nepodarilo urýchliť úpravu legislatívnych podmienok na prevod regionálnych tratí do majetku samosprávnych krajov. Až tesne pred zastavením dopravy na viac ako dvoch tretinách regionálnych tratí a pod tlakom štrajku železničiarov vláda rozhodla, že do konca apríla pripraví zákon o prevzatí regionálnych dráh samosprávami. Minister dopravy nezmyselne bagatelizoval vplyv rezortu na zachovanie status quo, pretože kto iný ako ministerstvo sa má zasadzovať o verejný záujem na pracovnej mobilite občanov či rozvoji zaostalých regiónov. Ak ministerstvo počíta s tým, že niektoré linky (tri z 25) zrušených vlakov nahradí autobusová doprava, kabinet bude musieť aj tak VÚC nakoniec zvýšiť v rozpočtoch položky určené na dopravné výkony. V porovnaní s požiadavkami krajov NR SR v tohtoročnom štátnom rozpočte pre ne na dopravné transfery nevyčlenila dostatok prostriedkov ani na už zavedené autobusové linky. Preto ešte koncom minulého roka mnohé SAD-ky zmenili cestovné harmonogramy a niektoré spoje úplne zrušili.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. september 2024 00:02