Na Úrad pre verejné obstarávanie sa zástupcovia obcí alebo rôznych štátnych organizácií často obracajú s otázkou, či majú postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní, ak chcú buď predať alebo prenajať nejakú nehnuteľnosť. Mýli ich pojem "verejná súťaž", pretože obce a štátne orgány v týchto prípadoch naozaj majú postupovať verejnou súťažou. Nemajú však konať podľa zákona o verejnom obstarávaní, pretože tu obce a štátne orgány nevystupujú v úlohe obstarávateľa, ktorý by niečo kupoval či objednával za finančné prostriedky obce alebo štátu. Naopak, budú niečo predávať alebo prenajímať, z čoho budú mať finančný zisk.
Ak obstarávateľ uzatvára nájomnú zmluvu priamo, bez sprostredkovateľa, nepoužíva zákon o verejnom obstarávaní vzhľadom na to, že v tomto prípade nejde o finančný záväzok zo strany obstarávateľa, ale, naopak, obstarávateľ získava finančné prostriedky za poskytnutý nájom. Pokiaľ ide napríklad o prenájom majetku v správe obce (príspevkovej organizácie) inému subjektu, nedochádza k uzavretiu verejnej zmluvy. Na prenájom nehnuteľností, ktoré sú majetkom obce alebo ich spravuje príspevková organizácia obce, sa neuplatňujú metódy a postupy podľa zákona o verejnom obstarávaní. Pri nakladaní s ním je potrebné postupovať podľa zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov, prípadne podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov. Ak je predajcom alebo prenajímateľom iný štátny orgán, postupuje sa podľa zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu.
Takže ak niekto zdôrazňuje, že na prenájom alebo predaj nehnuteľností treba vypísať verejnú súťaž, to je v poriadku, avšak v tomto prípade sa zmluva uzatvára na základe pravidiel Obchodného zákonníka a Občianskeho zákonníka. Zákon o verejnom obstarávaní sa na prenájom a predaj nehnuteľností nevzťahuje.
StoryEditor