StoryEditor

Prístavy Štetín a Świnoujście ponúkajú spoluprácu

11.12.2006, 23:00

Slovensko je už veľa rokov jedným z najdôležitejších obchodných partnerov pre prístavy  Štetín a Świnoujście. Slovenský tranzit zaujíma významné miesto v prekládke tovarov a už dlhšie sa drží na stálej úrovni okolo 600 tisíc ton ročne (2003 -- 632 tisíc ton, 2004 -- 604 tisíc ton, 2005 --554 tisíc ton). Kusové tovary predstavujú 70 % slovenského tranzitu.
Hlavnými nákladmi sú hutnícke výrobky z huty v Košiciach v exporte a ruda v importe. V neveľkých množstvách sa objavujú aj iné hromadné tovary.
Vzhľadom na hospodársky potenciál Slovenska ako aj obslužné možnosti v oboch prístavoch, vrátane ich plnej univerzálnosti a blízkosť slovenského trhu, prekvapuje, že slovenskí dopravcovia využívajú v takej malej miere využívajú prístavy  Štetín a Świnoujście na prepravu tovarov na Slovensko a zo Slovenska. Možno sa nad tým pozastaviť tým skôr, že oba štáty sú členmi Európskej únie, z čoho vyplýva, že vo vzájomnej obchodnej výmene nemajú colnú bariéru, ktorá by generovala náklady, takže je množný voľný tranzit tovaru. Udivuje aj neveľké množstvá prekladaných tovarov vo vzťahu Slovensko -- škandinávske štáty.
Świnoujście je jedným z najdôležitejších trajektových terminálov Baltu. Každodenne sa ponúka plavba niekoľkých trajektov do Švédska a Dánska a medzi nimi aj niekoľko dôležitých železničných trajektov. Trajektový terminál je integrálnou súčasťou dopravného koridoru vedúceho z juhu Európy do Škandinávie. Je to tiež najkratšia a najefektívnejšia cesta pre všetky náklady prepravované v tomto smere.
Z oboch prístavov smerujú stále a pravidelné plavebné spoje do prístavov vo Veľkej Británii, v západnej Afrike, Japonsku, Kórei, Číne, Škandinávii alebo importná kontajnerová línia do Hamburgu a Bremerhavenu.
V oboch prístavoch sú kontajnerové terminály ako aj špeciálne terminály na prekládku železnej rudy, uhlia, kvapalných hromadných tovarov, obilia a všetkých kusových nákladov. Slobodný colný priestor umožňuje skladovanie tovarov spoza EÚ bez uvalenia cla či akýchkoľvek importných poplatkov.
Ponuku prístavov dopĺňa vnútrozemské spojenie s riečnymi prístavmi v celej Európe.
V prístave Štetín sa teraz realizujú dve významné investície: Západopomorského logistického centra a kontajnerového terminálu, ktoré sa môžu stať výhodnou lokalizáciou pre distribúciu nákladov z priestoru Baltu na slovenský trh. Obe investície majú dokončiť v polovici roku 2007.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 18:37