StoryEditor

Preferencie slobodných nafúkol ich blízky obchodný partner

Slobodné fórum dosiahlo historicky najvyššie preferencie v prieskume agentúry, u ktorej si objednáva výskumy pre vlastnú predvolebnú kampaň. Konflikt záujmov svorne odmietajú.
Takmer desatina voličov by volila Slobodné fórum. Historicky najvyššiu podporu získala jedna z najmladších strán v prieskume agentúry DICIO. Práve v tejto firme pritom slobodní nakupujú strategické prieskumy, testujú kreatívne návrhy, nechávajú školiť svojich regionálnych politikov. Šéfka strany Zuzana Martináková sa k možnému konfliktu záujmov nechcela vyjadriť. "Agentúra školí našich ľudí podľa prieskumov, ktoré sme si riadne objednali," priznal nakoniec šéf volebnej kampane Slobodného fóra Vladislav Chlípala. K cene sa nevyjadruje - je to tajomstvo. Obchodný vzťah s agentúrou nemá podľa Chlípalu žiaden vplyv na ich preferencie v tomto prieskume.

Percentá, hýbte sa
Riaditeľ agentúry DICIO Miroslav Švec nevidí v historicky najvyšších preferenciách fóra (9,8 percenta) problém. Oproti iným prieskumom vraj nie sú v nijakej mimoriadnej odchýlke. Čo hovoria prieskumy iných agentúr za posledné dva mesiace? Slobodných by volilo 3,6 až 7,7 percenta voličov. Pavol Marchevský z Ústavu pre výskum verejnej mienky upozorňuje, že zverejnené preferencie politických strán môžu ovplyvniť rozhodovanie voličov - najmä, ak sa pohybujú okolo päťpercentnej hranice zvoliteľnosti. "Najviac môžu ovplyvniť posledné prieskumy tesne pred voľbami, keď sa voliči môžu rozhodovať, aby hlas neprepadol."

Klient ako klient
DICIO robilo prieskum na vzorke vyše tisíca respondentov. Podpredsedníčka Slovenskej asociácie výskumných agentúr Kamila Hříchová tvrdí, že pri týchto vzorkách je možná štatistická odchýlka plus-mínus dve percentá. Tento interval podľa nej závisí aj od veľkosti vzorky a nameraného čísla - čím nižšie percento, tým je odchýlka väčšia, a naopak.
Pôsobenie prieskumných agentúr upravuje tzv. Desatoro. Agentúry podľa neho nemajú spájať výskum trhu a verejnej mienky s reklamou, predajom tovaru a služieb, "budú nestranní ku ktorémukoľvek politickému subjektu a vylúčia pri svojej činnosti akýkoľvek druh reklamy či už politického subjektu alebo výrobcu". Hříchová v konaní DICIO nevidí problém - prieskumy aj komunikačné školenia vraj robia všetky agentúry pre všetkých klientov. "Keby sa výskumné agentúry vylúčili z toho, aby robili preferencie alebo aby testovali bilbordy, kto by to mal robiť? To je klient ako klient."
01 - Modified: 2003-03-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: SAX sa posilnil na 158,77 bodu
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
29. september 2024 00:34