Kúpa starších vozidiel bude podliehať platbe vyšších poplatkov za prepis ako je tomu dnes, nepôjde však už o tak extrémne čiastky, ako avizovali prvé návrhy.FOTO: Archív HN
StoryEditor

Môžu si Slováci vydýchnuť? Extrémne poplatky za prepis auta sa napokon zmenia

16.03.2023, 15:30
  • Od apríla tohto roka mal do platnosti vstúpiť návrh, ktorý upravuje poplatky pri prepise áut a výrazne znevýhodňuje výkonné jazdenky, spĺňajúce iba naozaj staré emisné normy.
  • Vyššie poplatky sa však mali týkať obrovského zástupu vozidiel a to aj tých novších. Vznikla dokonca i verejná petícia motoristov.
  • V stredu 15. marca sa však podvečer podarilo schváliť zmenu, ktorá pôvodne navrhované tabuľky pre výpočet upravuje a posúva platnosť o niekoľko mesiacov.

Na Slovesku úrady ku koncu minulého roka evidovali 3,35 milióna registrovaných vozidiel, ktoré po našich cestách jazdia. Veľký podiel však tvoria vozidlá výrazne staršie ako 10 rokov, čo má za následok, že sa vekom vozového parku radíme k najhorším krajinám v celej Európe. Nespôsobuje to len obľúba špecifických „starších áut s jedinečným charakterom“, jazdenky si totiž Slováci zaobstarávajú najmä kvôli výhodnejšej cene – na nové vozidlá jednoducho veľké zastúpenie obyvateľov nemá financie.

Prejavuje sa to aj teraz, keď ceny noviniek v ponukách značiek za uplynulý rok výrazne vzrástli a za 10-tisíc eur si dnes už žiadny nový automobil nedokážete zaobstarať. Aj tie najskromnejšie vybavené, najslabšie a najmenšie modely áut totiž štartujú na čiastkách okolo 11-tisíc až 12-tisíc eur. Ak potrebujete voziť rodinu a využívať vozidlo aj na cesty za oddychom (takže nabaliť kufor batožinou napríklad štvorčlennej rodiny), musíte rátať s ešte o poznanie vyššou sumou.

Nepomôže tomu ani pripravovaná emisná norma Euro 7 či nútená transformácia ponúk automobiliek na elektrifikované či plne elektrické vozidlá. To cenu za mobilitu ešte navýši a vlastníctvo osobného vozidla sa stane pre veľkú časť Slovákov nedosiahnuteľnou métou. Teda, ak by sa neobzerali po zánovných či ojazdených kúskoch. Tým však chcela pristrihnúť krídla úprava registračných poplatkov, ktorá mala odrážať už i ekologický faktor (s vekom) a výkon jazdeniek – vo výsledku tak hrozili od apríla 2023 poplatky pri každom prepise výkonného starého auta až do takmer štyritisíc eur. Pokojte teda i v hodnote auta. Čo sa zmenilo?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-03-10 11:54:23 - Feat.: 1 - Title: Ľudová značka valcuje konkurentov. Tieto autá sú v Európe vôbec najpredávanejšie 02 - Modified: 2022-10-31 10:21:21 - Feat.: 1 - Title: Jazdené SUV idú na dračku. Za posledných šesť rokov sa predaje takmer zdvojnásobili 03 - Modified: 2022-11-21 10:32:55 - Feat.: 1 - Title: Chcete sa vyhnúť problémom? Tieto autá patria k najspoľahlivejším, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2023-01-11 10:31:00 - Feat.: 1 - Title: Benzín alebo diesel? Tieto jazdené autá patrili v roku 2022 medzi najpredávanejšie 05 - Modified: 2023-01-31 15:06:51 - Feat.: 1 - Title: Po slovenských cestách už jazdia autá s novými EČV. Ako sa k nim môžete dostať?
01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 04 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 05 - Modified: 2024-04-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Viacerí operátori upravili poplatky za internet a televíziu. Čo robiť, keď s tým nesúhlasíte?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 16:11